Social media to bardzo dobry pomysł na dotarcie do naszych klientów w internecie. Nie trzeba być właścicielem dużej ogólnopolskiej marki, aby prowadzić udaną komunikację ze swoimi fanami na Facebooku czy Instagramie. Nawet mały lokalny biznes taki jak sklep spożywczy, pizzeria, czy gabinet logopedyczny powinien mieć swoje profile w mediach społecznościowych. Dzięki prowadzeniu swojego fanpage’a możemy swobodnie komunikować się z naszymi klientami, informować ich o nowych produktach czy usługach, a także poznawać ich potrzeby.
Obecnie na Facebooku zarejestrowanych jest około 20 milionów polskich użytkowników. Jest więc duża szansa, że większość naszych klientów ma konto na tym portalu i może być potencjalnie zainteresowana śledzeniem naszego fanpage’a. Na Instagramie w tym momencie zarejestrowanych jest około 8 milionów Polaków – większość z nich to ludzie w młodym wieku 18-24 lat. Uważam jednak, że warto mieć tam swój profil, nawet jeśli nasz biznes skierowany jest do starszej grupy wiekowej.
Prowadząc profil firmowy na Facebooku i Instagramie możemy:
Profil firmy lokalnej warto prowadzić zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie. W przypadku Facebooku, jeśli jesteśmy znani w naszej okolicy i nasi znajomi znają nasz biznes, to możemy zaprosić ich do polubienia fanpage’a. Jest to dobry sposób na pozyskanie pierwszych fanów na nasz profil firmowy. Nie jest zalecane jednak zapraszanie do polubienia osób, które raczej nie skorzystają z naszych produktów czy usług. Tacy użytkownicy mogą popsuć nam organiczne zasięgi, gdyż nie będą reagowali na publikowane przez nas treści. Na fanpage’u możemy umieścić wszystkie podstawowe informacje o naszej firmie takie jak: numer telefonu, adres e-mail, adres strony internetowej. W zdjęciu profilowym możemy zamieścić logo naszej firmy, a w zdjęciu w tle przedstawić naszą ofertę, menu, czy banner z reklamą strony internetowej.
Na Instagramie powinniśmy publikować regularnie zdjęcia, filmy i relacje z życia naszej firmy. Posty publikowane na Instagramie są w stanie osiągać wyższe zasięgi organiczne niż na Facebooku, dlatego trzeba to wykorzystać. Warto przy dodawaniu postów używać popularnych i dopasowanych do naszej branży hashtagów. Na Instagramie w biogramie można zamieścić opis firmy, branżowe hashtagi i jeden link prowadzący np. do strony internetowej. Na Instagramie warto publikować też Insta Stories, czyli krótkie relacje w formie zdjęć czy wideo. Od 10.000 obserwujących mamy możliwość zamieszczenia w naszej relacji linku. Pod biogramem możemy zamieścić niestandardowe miniaturki, pod którymi kryć będą się opinie naszych klientów, produkty, czy cennik.
Pamiętajmy, że posiadając profil naszej firmy na Facebooku i Instagramie możemy umieszczać płatne reklamy na obu portalach w obrębie jednej kampanii. Nasze treści reklamowe mogą się wyświetlać w news feedzie, relacjach, czy nawet w messengerze. Warto wdrożyć też wcześniej wspomniany remarketing, aby skutecznie zamykać sprzedaż.
Oprócz Facebooka i Instagrama warto zastanowić się nad obecnością firmy na YouTube, czy Twitterze. Wszystko zależy od charakteru działalności naszej firmy i czy na owych serwisach są nasi klienci. Musimy pamiętać o tym, że treści video cieszą się coraz większą popularnością, dlatego samo posiadanie wideo prezentacji firmy może przynieść nam wiele korzyści. Filmy z YouTube’a możemy promować oczywiście na naszych profilach w mediach społecznościowych oraz stronie internetowej. Twitter najlepiej sprawdza się w przypadku, gdy nasz biznes jest oparty na marce osobistej. Możemy wtedy wchodzić w dyskusję z osobami z branży i razem komentować bieżące wydarzenia.
Prowadząc lokalny biznes, nie możemy zapominać też o aktywności na lokalnych stronach, czy forach internetowych. Tam również mogą być nasi potencjalni klienci, którzy szukają odpowiednich produktów czy specjalistów. Dobrym pomysłem może być również współpraca z lokalnymi mediami, które w dobie internetu mają swoje strony internetowe czy profile w mediach społecznościowych.
Warto zastanowić się także nad stworzeniem i prowadzeniem bloga, na którym będzie znajdowała się wartościowa treść. Przyciągnie ona na naszą stronę potencjalnych klientów nawet spoza naszej okolicy. Blog będzie świetnym rozwiązaniem w momencie, kiedy prowadzimy sklep stacjonarny w małym mieście, ale chcemy w przyszłości założyć sklep internetowy i sprzedawać produkty na terenie całego kraju.
Jakie lokalne biznesy łatwo promować w social mediach?
W mediach społecznościowych zdecydowanie łatwiej będzie promować salon kosmetyczny czy fryzjerski niż gabinet laryngologiczny. W tych dwóch pierwszych rodzajach biznesu dużą rolę odgrywa aspekt wizualny. Właścicielka salonu kosmetycznego czy fryzjerskiego może pochwalić się metamorfozą swoich klientek. Laryngolog nie jest w stanie aż tak dobrze przedstawić udanie przebytą terapię czy wykonaną operację u swojego pacjenta. Mimo wszystko na sukces lokalnego biznesu w social mediach nie ma reguły. Lubiany lekarz z okolicy może osiągać większe zasięgi niż mało znana fryzjerka wykonująca świetne fryzury.
Lokalne biznesy, które mają duży potencjał w social mediach to:
Dobrze prowadzone social media lokalnego biznesu są w stanie pozyskać nowych klientów. Jak prowadzić profile naszej firmy, aby skutecznie komunikować się z potencjalnymi czy stałymi klientami?
Na swoich profilach firmowych na Facebooku, czy Instagramie publikujmy treści zgodne z tym co rzeczywiście dzieje się w naszym biznesie. Wspominajmy o ważnych wydarzeniach związanych z naszą firmą, pokażmy ją od kulis i informujmy o wszelkich zachodzących w niej zmianach.
Prowadząc lokalny biznes, warto wspierać go swoją marką osobistą. Tutaj pole do popisu mają szczególnie popularne osoby w mniejszych miastach. Będąc osobą lubianą, możemy wykreować pozytywny wizerunek naszej firmy, dzięki czemu dowie się o niej więcej osób. Nasi najbliżsi znajomi będą wtedy polecać nasze produkty czy usługi np. swojej najbliższej rodzinie.
Na naszych firmowych profilach na Facebooku i Instagramie twórzmy zarówno posty ze statusem, graficzne jak i materiały video. Będziemy mogli się wtedy lepiej dopasować nawet do najbardziej wymagających odbiorców. Nie należy też zapominać o coraz popularniejszych transmisjach live, które pozwolą nam komunikować się na żywo z naszymi klientami.
Starajmy się publikować posty przynajmniej 2-3 razy w tygodniu. W dobie social mediów bardzo dużo osób zwraca uwagę na to, czy na profilu jego ulubionej firmy treści pojawiają się regularnie. Musimy pamiętać, że publikując regularnie posty o różnorodnych porach, jesteśmy w stanie na przestrzeni kilku dni dotrzeć do znacznej liczby naszych fanów. Sporadycznie dodawane posty dotrą do jedynie małego % naszych fanów.
Nie ograniczajmy się tylko i wyłącznie do publikowania postów na Facebooku czy Instagramie. Wchodźmy w dyskusje z naszymi klientami w komentarzach i kierujmy do nich spersonalizowane wiadomości. Takim sposobem pogłębiamy relacje z naszymi fanami i budujemy zaufanie. Sytuacyjnie dłuższą dyskusję można kontynuować na messengerze.
Dodając relacje na Facebook i Insta Stories pogłębiamy relacje z fanami i klientami naszej marki. Możemy tam publikować treści prezentujące nasz biznes od kulis, a także materiały dotyczące naszego życia osobistego. Dużą zaletą Insta Stories jest możliwość nadawania relacji na żywo, gdzie na bieżąco możemy się komunikować z użytkownikami, którzy obserwują nasz profil.
Dołączmy do grup lokalnych na Facebooku. Wiele osób może tam poszukiwać produktów, czy specjalistów z naszej branży. Możemy też tam śmiało reklamować swoje usługi lub udostępniać posty opublikowane na fanpage’u. Dobrym pomysłem będzie też udzielanie się w grupach tematycznych z naszej branży, dzięki czemu będziemy budować świadomość naszej marki.
Kiedy prowadzimy bloga, czy nagrywamy filmy na YouTube, warto promować ten content w social mediach. W dobie mediów społecznościowych dystrybucja treści jest bardzo ważna. Wartościowy artykuł na blogu będzie wyszukiwany przez osoby wpisujące odpowiednie frazy w wyszukiwarce Google. Nie oznacza to jednak, że wiedzieć o nim będą klienci obserwujący nasz profil na Facebooku czy Instagramie.
Nasi klienci mogą zamieszczać zarówno pozytywne jak i negatywne opinie na Facebooku czy Instagramie. Mogą je dodać w zakładce „Recenzje” na fanpage’u lub dodawać jest w komentarzu pod postami. Na negatywne opinie powinniśmy szybko odpowiadać, aby przeciwdziałać potencjalnym kryzysom. Takim działaniem pokazujemy też, że zależy nam na naszych klientach.
Jeśli zależy nam na dotarciu do odpowiedniej grupy docelowej powinniśmy tworzyć kampanie w Facebook Ads. Kiedy nie mamy doświadczenia w tym systemie reklamowym, to warto zlecić prowadzenie kampanii specjaliście. Dzięki temu nie zmarnujemy budżetu na nieudaną reklamę i zanotujemy wysoki zwrot z inwestycji.
Zobacz inne moje artykuły-> Artykuły
Chcesz poznać mnie lepiej?-> O mnie
Jeśli chcesz, abym coś dla Ciebie napisał, skontaktuj się ze mną -> Kontakt