Pasjonujesz się marketingiem internetowym, a może stawiasz w nim swoje pierwsze kroki i chcesz wiedzieć dużo więcej? W tym artykule przedstawię Ci wartościowe źródła, z których warto czerpać wiedzę o marketingu internetowym. Są to głównie, blogi, kanały na YouTube, czy grupy na Facebooku. W niektórych przypadkach warto też sięgnąć po książki o marketingu, jednak musisz uważać, aby nie przyswajać zdezaktualizowanej treści.
Narzędzia, możliwości i trendy w marketingu internetowym zmieniają się na tyle szybko, że warto uczyć się na bieżąco nowych rzeczy. Zgadzam się z tym, że praktyka odgrywa tutaj kluczową rolę, ale czytając artykuły lub słuchając podcastów bardziej doświadczonych osób z branży, możesz się naprawdę wiele nauczyć. Zawsze wydawało mi się, że o social mediach, a zwłaszcza o Facebooku wiem prawie wszystko. Po oglądnięciu wielu filmów na YouTube czy po przeczytaniu książek o mediach społecznościowych zmieniłem zdanie. Co prawda większość książek o marketingu w mediach społecznościowych, które przeczytałem, były skierowane przeważnie do początkujących i średnio zaawansowanych użytkowników social mediów. Mimo wszystko udało mi się poznać kilka ciekawych technik i wyciągnąć z literatury branżowej kilka marketingowych smaczków.
W dobie internetu i niesłabnącej popularności książek dostęp do fachowej wiedzy jest bardzo prosty. Warto śledzić najbardziej doświadczone osoby z branży, a przede wszystkim tych, którzy specjalizują się w wielu dziedzinach marketingu internetowego. Takim uniwersalnym polskim marketerem jest Artur Jabłoński, który specjalizuję się w Facebook i Google Ads oraz ma duże doświadczenie w copywritingu. Swoje umiejętności i wiedzę świetnie wykorzystuje, tworząc kampanie płatne swoim klientom i prowadząc szkolenia dla dużych korporacji.
Branżowe strony i grupy na Facebooku to kopalnia wiedzy zarówno dla początkujących, jak i średnio zaawansowanych użytkowników. Korzystając z Facebooka staraj się nie lajkować czego popadnie, tylko skup się na profilach, które dadzą Ci jakąś wartość i coś z nich wyniesiesz. Możesz obserwować profile znanych polskich marketerów czy marek, aby podejrzeć ich strategię marketingową oraz komunikacji z klientami. Rób screeny postom, które Ci się spodobały i przechowuj je w dedykowanym do tego folderze.
*Podgląd jednego z największych fanpage’y o social media w Polsce (Social Media Now)
Fanpage’e, które polecam to:
Grupy na Facebooku, do których warto dołączyć to:
Jeśli lubisz czytać, to warto będzie śledzić blogi o marketingu internetowym. W internecie jest ich pełno, gdyż każda nawet najmniejsza agencja marketingowa powinna takowy posiadać, aby pozyskiwać klientów wartościowymi treściami. Tutaj również polecam Ci śledzić blogi znanych polskich marketerów, którzy dzielą się swoim know how.
Blogi o marketingu internetowym, które polecam to:
Niestety fora internetowe, które darzę wielkim sentymentem tracą w Polsce i na świecie na popularności. Jedynym typowo marketingowym forum jest forum.optymalizacja.com, które nadal jest bardzo aktywne, a jego tematem przewodnim jest pozycjonowanie stron. Są tam jednak też działy poświęcone mediom społecznościowym, czy copywritingowi. Polecam też dwa fora internetowe o zarabianiu w internecie: zarabiam.com oraz make-cash.pl. Dowiesz się z nich, jak monetyzować strony i grupy na Facebooku, czy inne źródła ruchu takie jak: blog, forum internetowe, czy duży profil na Instagramie.
Na przestrzeni ostatnich 5-6 lat pojawiło się wiele kanałów na YouTube o marketingu internetowym, które warto śledzić. Jest to spowodowane tym, że na treść video z roku na rok wzrasta zapotrzebowanie. Coraz więcej agencji marketingowych i specjalistów od marketingu internetowego decyduję się na założenie swojego kanału.
*Przygody przedsiębiorców to jeden z najszybciej rozwijających się kanałów na YouTube o marketingu i biznesie.
Kanały na YouTube o marketingu internetowym, które polecam to:
Zajrzyj też do mojej playlisty na Youtube, gdzie dodaję najciekawsze filmy o marketingu –> Odcinki o marketingu internetowym
Mimo bardzo dużej ilości darmowej wiedzy czasami warto kupić i przeczytać dobrą książkę o marketingu internetowym. Polecam to rozwiązanie ze względu na bardziej uporządkowaną, choć czasami nieaktualną wiedzę. Jeśli jesteś początkujący i jeszcze mało wiesz o marketingu internetowym, to staraj się czytać świeże książki lub z nowym wydaniem.
Książki i ebooki, które serdecznie polecam to:
*Moja skromna kolekcja książek o marketingu internetowym.
Pozostałe pozycje, z którymi warto się zapoznać:
Marketing 4.0 (Philip Kotler), Twoja firma w social mediach (Marcin Żukowski), Content Elementarna Cząstka Marketingu (Rebecca Lieb, Jaimy Szymanski), Marketing polityczny (Robert Stępowski), Twoja firma w Google (Damian Sałkowski), Magia słów (Joanna Wrycza-Bekier), Narratologia (Paweł Tkaczyk), Zarządzanie kryzysem w social media (Monika Czaplicka), Zakamarki marki (Paweł Tkaczyk)
W ostatnich 5 latach kursy online zyskały na popularności. Są one tworzone i sprzedawane przez większość polskich specjalistów z branży marketingowej. Możesz je znaleźć w większości na stronach internetowych tych osób. Nie będę tutaj polecał konkretnych kursów o marketingu internetowym, bo tych bardzo dobrych jest cała masa, ale z pewnością mogę polecić Księge Adsów 1.0, 2.0 i 3.0 autorstwa agencji Social Tigers. Dowiesz się z tego kursu, jak skutecznie prowadzić płatne kampanie reklamowe na Facebooku. Dzięki temu uda Ci się dotrzeć do wyselekcjonowanej grupy konsumentów.
Udemy.com – platforma kursów internetowych
Polecam również platformę Udemy.com, gdzie znajdziesz kilka polskich kursów online o marketingu internetowym. Niestety tych polskojęzycznych jest znacznie mniej niż anglojęzycznych, więc jeśli znasz dobrze angielski, to z pewnością warto skorzystać z tego portalu. Udemy to też dobre rozwiązanie dla osób, które chcą dzielić się wiedzom, ale nie mają jeszcze na tyle rozbudowanych swoich kanałów, aby sprzedawać je w zadowalającej ilości.
Jeśli masz odrobinę wolnego czasu i pieniędzy, to możesz zainwestować w szkolenie o marketingu internetowym. Najbardziej znane agencje marketingowe czy marketerzy organizują szkolenia w największych miastach Polski. Ceny wahają się od kilkuset do nawet kilku tysięcy w zależności od programu i długości szkolenia, które może potrwać nawet kilka dni. Możesz wziąć też udział w największej konferencji o marketingu „I love marketing”, która jest organizowana przez Sprawny marketing. Pod patronatem tej firmy organizowane są też dedykowane szkolenia prowadzone przez osoby współpracujące z tą marką.
Coraz popularniejszą formą internetowej publikacji w Polsce i na świecie stały się podcasty. Ta swego rodzaju audycja internetowa może być słuchana przez konsumentów w najbardziej rozmaitych sytuacjach. Na platformie Spotify mamy kilka podcastów o tematyce marketingu internetowego. Jeśli chodzi o tą branże, to dalej nieco świeży temat, ale z miesiąca na miesiąc coraz więcej osób publikuje swoje podcasty w tej oraz podobnych aplikacjach. Bardzo polecam podcast „Konkretnie o marketingu internetowym”, który jest nagrywany przez Artura Jabłońskiego. Inne warte uwagi podcasty ma do zaoferowania Magdalena Pawłowska (Marketing MasterClass), czy Wojciech Bizub (Skuteczny marketing).
Jeśli interesujesz się marketingiem internetowym w obszarze social mediów, SEO, copywritingu, czy analityki internetowej, to polecam Ci śledzić około 10 specjalistów z Twojej dziedziny. Eksperci i specjaliści z branży marketingu internetowego chętnie dzielą się wiedzą na swoich blogach internetowych, czy kanałach na YouTube. Polecam Ci skorzystać z takiej darmowej wiedzy, a nawet warto czasami zainwestować w jakiś dobry kurs online przez nich stworzony.
*Na kanale YouTube sprawnego marketingu znaleźć można wiele ciekawych wystąpień i prezentacji osób z branży marketingu internetowego.
Oto osoby z branży marketingowej, które warto śledzić:
Moją odpowiedzią na to pytanie jest: „to zależy”. Jeśli jesteś początkujący, to zalecam Ci przyswajanie wiedzy tylko i wyłącznie z nowych książek czy artykułów w internecie. Marketing internetowy, a w szczególności ten pełny technicznych aspektów jak algorytmy Google’a czy Facebooka bardzo często się zmieniają. Oczywiście z pewnością uda Ci się wyciągnąć kilka ciekawych smaczków z książki o SEO z 2012 czy 2013 roku. Jednak czytanie starych książek pozostawiłbym bardziej zaawansowanym osobom, które interesują się danym tematem i są w stanie rozpoznać nieaktualne zagadnienia poruszone w książce.
Oczywiście są książki, których treść jest i będzie ponadczasowa. Są to zazwyczaj treści, w których omawiane są ogólno pojęte zagadnienia związane z marketingiem internetowym. Książki z tzw. evergreen contentem to:
Najważniejsze jest mimo wszystko samodoskonalenie się, dlatego z książek, artykułów, czy podcastów staraj się wyciągać, jak najwięcej wiedzy i wykorzystuj ją w praktyce.
Zobacz inne moje artykuły-> Artykuły
Chcesz poznać mnie lepiej?-> O mnie
Jeśli chcesz, abym coś dla Ciebie napisał, skontaktuj się ze mną -> Kontakt