Skąd czerpać wiedzę o marketingu internetowym?

Pasjonujesz się marketingiem internetowym, a może stawiasz w nim swoje pierwsze kroki i chcesz wiedzieć dużo więcej? W tym artykule przedstawię Ci wartościowe źródła, z których warto czerpać wiedzę o marketingu internetowym. Są to głównie, blogi, kanały na YouTube, czy grupy na Facebooku. W niektórych przypadkach warto też sięgnąć po książki o marketingu, jednak musisz uważać, aby nie przyswajać zdezaktualizowanej treści.

Dlaczego warto przyswajać wiedzę o marketingu internetowym?

Narzędzia, możliwości i trendy w marketingu internetowym zmieniają się na tyle szybko, że warto uczyć się na bieżąco nowych rzeczy. Zgadzam się z tym, że praktyka odgrywa tutaj kluczową rolę, ale czytając artykuły lub słuchając podcastów bardziej doświadczonych osób z branży, możesz się naprawdę wiele nauczyć. Zawsze wydawało mi się, że o social mediach, a zwłaszcza o Facebooku wiem prawie wszystko. Po oglądnięciu wielu filmów na YouTube czy po przeczytaniu książek o mediach społecznościowych zmieniłem zdanie. Co prawda większość książek o marketingu w mediach społecznościowych, które przeczytałem, były skierowane przeważnie do początkujących i średnio zaawansowanych użytkowników social mediów. Mimo wszystko udało mi się poznać kilka ciekawych technik i wyciągnąć z literatury branżowej kilka marketingowych smaczków.

Gdzie szukać wiedzy o marketingu internetowym?

W dobie internetu i niesłabnącej popularności książek dostęp do fachowej wiedzy jest bardzo prosty. Warto śledzić najbardziej doświadczone osoby z branży, a przede wszystkim tych, którzy specjalizują się w wielu dziedzinach marketingu internetowego. Takim uniwersalnym polskim marketerem jest Artur Jabłoński, który specjalizuję się w Facebook i Google Ads oraz ma duże doświadczenie w copywritingu. Swoje umiejętności i wiedzę świetnie wykorzystuje, tworząc kampanie płatne swoim klientom i prowadząc szkolenia dla dużych korporacji.

1. Fanpage’e i grupy na Facebooku

Branżowe strony i grupy na Facebooku to kopalnia wiedzy zarówno dla początkujących, jak i średnio zaawansowanych użytkowników. Korzystając z Facebooka staraj się nie lajkować czego popadnie, tylko skup się na profilach, które dadzą Ci jakąś wartość i coś z nich wyniesiesz. Możesz obserwować profile znanych polskich marketerów czy marek, aby podejrzeć ich strategię marketingową oraz komunikacji z klientami. Rób screeny postom, które Ci się spodobały i przechowuj je w dedykowanym do tego folderze.

fanpage-marketing-internetowy

*Podgląd jednego z największych fanpage’y o social media w Polsce (Social Media Now)

Fanpage’e, które polecam to:

  • Social Media Now fanpage prowadzony przez agencję Social Media Now. Znajdziesz tam wiele wskazówek dotyczących prowadzenia social media w tym wiele porad od praktyków. Warto śledzić też ten profil ze względu na wiele informacji o nowinkach ze świata social mediów.
  • Marketing i biznesfanpage o marketingu internetowym, na którym znajdziesz bardzo dużo treści wideo, a przede wszystkim wywiadów z marketingowcami z całej Polski. Na tej stronie bardzo często organizowane są transmisje live, gdzie można zadawać ekspertom pytania na czacie.
  • Marketing przy kawie – strona, która jest przewodnikiem dla osób poszukujących rzetelnej wiedzy o marketingu i reklamie. Na tym fanpage’u znajdziesz wiele case studies, które objaśniają powody sukcesów i porażek.
  • Sprawny marketing – fanpage, na którym dowiesz się jak prowadzić skuteczny i ekonomiczny marketing. Jest on częścią serwisu sprawnymarketing.pl, który należy do firmy MaxROY.com.
  • Nowy marketing – strona, na której pojawiają się aktualności z branży marketingu. Pojawiają się tam newsy dotyczące największych marek i nie tylko.

Grupy na Facebooku, do których warto dołączyć to:

  • Social media – największa polska grupa na Facebooku o tematyce mediów społecznościowych. Praktycznie na każde pytanie na grupie znajdzie się odpowiedź, gdyż jest w niej prawie każdy specjalista ds. social mediów z Polski.
  • Skuteczny fanpage i reklama w social mediach – druga największa grupa o social mediach. Prowadzona jest pod patronatem agencji Social Media Now. Znajdziesz w niej sporo wiedzy na temat prowadzenia profili w mediach społecznościowych oraz płatnej reklamy.
  • SEO/SEM Polska – największa polska grupa o SEO i SEM. Podobnie jak w przypadku dwóch pierwszych grup, spotkasz w niej wielu ekspertów i specjalistów z branży. Zadawać możesz w niej nawet najbardziej błahe pytania, gdyż grupa jest skierowana zarówno do początkujących, jak i bardziej zaawansowanych użytkowników.
  • WordPress Polska – grupa skupiająca osoby tworzące strony w WordPressie. Znajdziesz tam nie tylko wiele porad i inspiracji, ale możesz także znaleźć specjalistę, który wykona dla Ciebie profesjonalną stronę internetową.
  • Ecommerce PL – grupa przeznaczona dla osób interesujących się handlem elektronicznym. Spotkać można w niej wielu właścicieli dużych sklepów internetowych z Polski.
  • Social Media | Content Marketing | PPC ADS – grupa Artura Jabłońskiego stworzona dla jego fanów i nie tylko. Znajdziesz tam wiele inspiracji marketingowych, a także odpowiedzi na nurtujące Cię pytania.
  • Marketing i biznes – grupa dotyczące szeroko pojętego marketingu i biznesu. Są tam prowadzone dyskusje na temat startupów, biznesu i marketingu. Jest ona częścią portalu Marketingibiznes.pl
  • Copy Pogaduchy – grupa dedykowana copywriterom. Toczą się tam dyskusje dotyczące szeroko pojętego copywritingu. W grupie można spotkać najbardziej wybitne osoby z tej branży takie jak Dariusz Puzyrkiewicz.

2. Blogi o marketingu internetowym

Jeśli lubisz czytać, to warto będzie śledzić blogi o marketingu internetowym. W internecie jest ich pełno, gdyż każda nawet najmniejsza agencja marketingowa powinna takowy posiadać, aby pozyskiwać klientów wartościowymi treściami. Tutaj również polecam Ci śledzić blogi znanych polskich marketerów, którzy dzielą się swoim know how.

Blogi o marketingu internetowym, które polecam to:

  • silesiasem.pl – blog o marketingu w wyszukiwarkach internetowych. Dowiesz się tam jak wykorzystać potencjał marketingowy płynący m.in. z wyszukiwarki Google.
  • verseo.pl – blog o marketingu prowadzony przez agencję Verseo. Znajdziesz tam sporo wiedzy m.in. na temat SEO, Google Ads czy mediów społecznościowych.
  • zgred.pl – blog prowadzony przez Pawła Gontarka, który jest specjalistą od SEO i właścicielem firmy Fabryka Marketingu. Znajdziesz tam sporo merytorycznej wiedzy na temat pozycjonowania stron, a także ciekawie przedstawione case studies.
  • sprawnymarketing.pl – największy polski blog o marketingu internetowym. Dużą jego zaletą jest to, że pojawia się na nim wiele wpisów gościnnych od specjalistów z różnych obszarów marketingu internetowego.

3. Fora internetowe

Niestety fora internetowe, które darzę wielkim sentymentem tracą w Polsce i na świecie na popularności. Jedynym typowo marketingowym forum jest forum.optymalizacja.com, które nadal jest bardzo aktywne, a jego tematem przewodnim jest pozycjonowanie stron. Są tam jednak też działy poświęcone mediom społecznościowym, czy copywritingowi. Polecam też dwa fora internetowe o zarabianiu w internecie: zarabiam.com oraz make-cash.pl. Dowiesz się z nich, jak monetyzować strony i grupy na Facebooku, czy inne źródła ruchu takie jak: blog, forum internetowe, czy duży profil na Instagramie.

4. Kanały na YouTube

Na przestrzeni ostatnich 5-6 lat pojawiło się wiele kanałów na YouTube o marketingu internetowym, które warto śledzić. Jest to spowodowane tym, że na treść video z roku na rok wzrasta zapotrzebowanie. Coraz więcej agencji marketingowych i specjalistów od marketingu internetowego decyduję się na założenie swojego kanału.

kanal-youtube-marketing-internetowy

*Przygody przedsiębiorców to jeden z najszybciej rozwijających się kanałów na YouTube o marketingu i biznesie.

Kanały na YouTube o marketingu internetowym, które polecam to:

  • Przygody przedsiębiorców – kanał prowadzony przez Adriana Gorzyckiego i Bartosza Kolanka, na którym są prowadzone wywiady z przedsiębiorcami z branży marketingu i szeroko rozumianego biznesu. W odcinkach występują m.in. Artur Jabłoński, Franciszek Georgiew, Dariusz Puzyrkiewicz, czy Michał Szafrański.
  • sprawny.marketing – jeden z największych kanałów o marketingu internetowym. Prezentuje on dużo ciekawych wystąpień z konferencji „I love marketing”, ale znajdziesz tam też marketingowe podsumowanie tygodnia, w której relacjonowane są wszelkie nowinki z branży marketingowej. Polecam też program Mariusz Łodyga Show, gdzie prowadzone są rozmowy ze specjalistami branży marketingowej.
  • Mała Wielka firma – kanał poruszający takie tematy jak marketing, pozyskiwanie klientów, budowanie marki oraz pomysły na biznes. Znajdziesz tam praktyczne wskazówki oraz wywiady z inspirującymi gośćmi.
  • Jak oszczędzać pieniądze – kanał prowadzony przez popularnego blogera Michała Szafrańskiego, który opowiada i pisze jak zarządzać finansami. Bloger swój sukces zawdzięcza też swojej ogromnej marketingowej wiedzy, dlatego na kanale znajdziesz też sporo porad i inspiracji dotyczących budowania własnej marki i biznesu.
  • Marketing i biznes – dosyć mały kanał, ale pełen wartościowej wiedzy. Nowe treści pojawiają się na nim bardzo regularnie, dlatego bardzo polecam Ci go śledzić.

Zajrzyj też do mojej playlisty na Youtube, gdzie dodaję najciekawsze filmy o marketingu –> Odcinki o marketingu internetowym

5. Książki i ebooki o marketingu internetowym

Mimo bardzo dużej ilości darmowej wiedzy czasami warto kupić i przeczytać dobrą książkę o marketingu internetowym. Polecam to rozwiązanie ze względu na bardziej uporządkowaną, choć czasami nieaktualną wiedzę. Jeśli jesteś początkujący i jeszcze mało wiesz o marketingu internetowym, to staraj się czytać świeże książki lub z nowym wydaniem.

Książki i ebooki, które serdecznie polecam to:

  • Content marketing i social media (Barbara Stawarz-Garcia) – w książce przedstawione jest jak kreować strategię content marketingową przy tworzeniu dobrych treści do internetu. Dowiesz się z niej jak budować zaangażowaną społeczność wokół marki w social mediach.
  • Jak pisać, żeby chcieli czytać i kupować (Artur Jabłoński) – książka dedykowana początkującym copywriterom. Po jej przeczytaniu będziesz wiedział, jak ludzie przyswajają treści w internecie oraz jak pisać skutecznie i przystępnie dla odbiorcy.
  • Skuteczne social media (Anna Miotk) – z tej książki dowiesz się jak skutecznie prowadzić działania reklamowe w mediach społecznościowych. Autorka przytoczyła też kilka ciekawych case studies, z których można wyciągnąć wnioski.
  • Biblia copywritingu (Dariusz Puzyrkiewicz) w Biblii copywritingu znajdziesz wiele bezcennych informacji o tym, jak pisać skuteczne treści w internecie, które wywołują konkretne emocje i zdecydowane reakcje. Dzięki tej książce nauczysz się, jak sprzedawać słowem.
  • Ty w social mediach (Marcin Żukowski) – budowanie firmy opartej na marce osobistej w wielu przypadkach jest bardzo skuteczne. Jak to robić w social mediach? Wszystkiego dowiesz się z książki autorstwa Marcina Żukowskiego. 
  • Lubię to! Potęga marketingu szeptanego na Facebooku (Dave Kerpen)ebook, z którego dowiesz się jak prawidłowo komunikować się z Twoimi klientami w social mediach oraz jak reagować na wszelkie kryzysy czy negatywne opinie.

jakie-ksiazki-o-marketingu-internetowym

*Moja skromna kolekcja książek o marketingu internetowym.

Pozostałe pozycje, z którymi warto się zapoznać:

Marketing 4.0 (Philip Kotler), Twoja firma w social mediach (Marcin Żukowski), Content Elementarna Cząstka Marketingu (Rebecca Lieb, Jaimy Szymanski), Marketing polityczny (Robert Stępowski), Twoja firma w Google (Damian Sałkowski), Magia słów (Joanna Wrycza-Bekier), Narratologia (Paweł Tkaczyk), Zarządzanie kryzysem w social media (Monika Czaplicka), Zakamarki marki (Paweł Tkaczyk)

6. Kursy online

W ostatnich 5 latach kursy online zyskały na popularności. Są one tworzone i sprzedawane przez większość polskich specjalistów z branży marketingowej. Możesz je znaleźć w większości na stronach internetowych tych osób. Nie będę tutaj polecał konkretnych kursów o marketingu internetowym, bo tych bardzo dobrych jest cała masa, ale z pewnością mogę polecić Księge Adsów 1.0, 2.0 i 3.0 autorstwa agencji Social Tigers. Dowiesz się z tego kursu, jak skutecznie prowadzić płatne kampanie reklamowe na Facebooku. Dzięki temu uda Ci się dotrzeć do wyselekcjonowanej grupy konsumentów.

Udemy.com – platforma kursów internetowych

Polecam również platformę Udemy.com, gdzie znajdziesz kilka polskich kursów online o marketingu internetowym. Niestety tych polskojęzycznych jest znacznie mniej niż anglojęzycznych, więc jeśli znasz dobrze angielski, to z pewnością warto skorzystać z tego portalu. Udemy to też dobre rozwiązanie dla osób, które chcą dzielić się wiedzom, ale nie mają jeszcze na tyle rozbudowanych swoich kanałów, aby sprzedawać je w zadowalającej ilości.

7. Szkolenia

Jeśli masz odrobinę wolnego czasu i pieniędzy, to możesz zainwestować w szkolenie o marketingu internetowym. Najbardziej znane agencje marketingowe czy marketerzy organizują szkolenia w największych miastach Polski. Ceny wahają się od kilkuset do nawet kilku tysięcy w zależności od programu i długości szkolenia, które może potrwać nawet kilka dni. Możesz wziąć też udział w największej konferencji o marketingu „I love marketing”, która jest organizowana przez Sprawny marketing. Pod patronatem tej firmy organizowane są też dedykowane szkolenia prowadzone przez osoby współpracujące z tą marką.

8. Podcasty

Coraz popularniejszą formą internetowej publikacji w Polsce i na świecie stały się podcasty. Ta swego rodzaju audycja internetowa może być słuchana przez konsumentów w najbardziej rozmaitych sytuacjach. Na platformie Spotify mamy kilka podcastów o tematyce marketingu internetowego. Jeśli chodzi o tą branże, to dalej nieco świeży temat, ale z miesiąca na miesiąc coraz więcej osób publikuje swoje podcasty w tej oraz podobnych aplikacjach. Bardzo polecam podcast „Konkretnie o marketingu internetowym”, który jest nagrywany przez Artura Jabłońskiego. Inne warte uwagi podcasty ma do zaoferowania Magdalena Pawłowska (Marketing MasterClass), czy Wojciech Bizub (Skuteczny marketing).

Jakie osoby z branży marketingowej warto śledzić?

Jeśli interesujesz się marketingiem internetowym w obszarze social mediów, SEO, copywritingu, czy analityki internetowej, to polecam Ci śledzić około 10 specjalistów z Twojej dziedziny. Eksperci i specjaliści z branży marketingu internetowego chętnie dzielą się wiedzą na swoich blogach internetowych, czy kanałach na YouTube. Polecam Ci skorzystać z takiej darmowej wiedzy, a nawet warto czasami zainwestować w jakiś dobry kurs online przez nich stworzony.

konferencja-i-love-mkt

*Na kanale YouTube sprawnego marketingu znaleźć można wiele ciekawych wystąpień i prezentacji osób z branży marketingu internetowego.

Oto osoby z branży marketingowej, które warto śledzić:

  • Artur Jabłoński – znany polski konsultant ds. e-marketingu. Prowadzi on liczne szkolenia w całej Polsce z reklamy na Facebooku i komunikacji w social media. Na swoim blogu dzieli się wiedzom, jak skutecznie prowadzić działania marketingowo-reklamowe w sieci.
  • Franciszek Georgiew – właściciel agencji marketingowej Social Tigers. Specjalizuje się on głównie w social media, a przedewszystkim w Facebook Ads. Jest on autorem Księgi Adsów, o której wspomniałem w tym artykule.
  • Mariusz Łodyga – strateg marketingowy i właściciel marki Premium Consulting. Specjalizuje się on w marketingu strategicznym i doradza największym firmom takim jak: Allegro, Santander, czy Orange. W latach 2017-2019 prowadził program “Mariusz Łodyga Show” na kanale Sprawnego marketingu. Obecnie prowadzi na YouTube własny kanał o marketingu, gdzie m.in. prowadiz rozmowy ze znamymi osobistościami z branży.
  • Marcin Osman – praktyk internetowej sprzedaży. Autor kilku książek oraz wydawca bestsellerów innych twórców takich jak: Tony Robbins, Gary Vaynerchuk, czy Fredrik Eklund.
  • Dariusz Puzyrkiewicz – jeden z najlepszych polskich copywriterów. Twórca bloga dynanet.pl, na którym zamieszcza wartościowe treści. Tworzy treści reklamowe dla firm, które zwiększają sprzedaż. Autor książki „Bilbia copywritingu”.
  • Paweł Gontarek – Specjalista ds. SEO, oraz szef diału SEO w agencji Fabryka Marketingu. Jest on także autorem bloga zgred.pl, którego prowadzi nieprzerwanie od 10 lat. Spotkać można go też na Linkedinie, a także w grupach marketingowych na Facebooku.
  • Łukasz Chwiszczuk – wielki entuzjasta i specjalista od reklam płatnych Google Ads. Jest on certyfikowanym trenerem Adwords i od ponad 5 lat zajmuje się szkoleniami.

Czy warto czytać stare książki o marketingu internetowym?

Moją odpowiedzią na to pytanie jest: „to zależy”. Jeśli jesteś początkujący, to zalecam Ci przyswajanie wiedzy tylko i wyłącznie z nowych książek czy artykułów w internecie. Marketing internetowy, a w szczególności ten pełny technicznych aspektów jak algorytmy Google’a czy Facebooka bardzo często się zmieniają. Oczywiście z pewnością uda Ci się wyciągnąć kilka ciekawych smaczków z książki o SEO z 2012 czy 2013 roku. Jednak czytanie starych książek pozostawiłbym bardziej zaawansowanym osobom, które interesują się danym tematem i są w stanie rozpoznać nieaktualne zagadnienia poruszone w książce.

Oczywiście są książki, których treść jest i będzie ponadczasowa. Są to zazwyczaj treści, w których omawiane są ogólno pojęte zagadnienia związane z marketingiem internetowym. Książki z tzw. evergreen contentem to:

Najważniejsze jest mimo wszystko samodoskonalenie się, dlatego z książek, artykułów, czy podcastów staraj się wyciągać, jak najwięcej wiedzy i wykorzystuj ją w praktyce.

 

Zobacz inne moje artykuły-> Artykuły
Chcesz poznać mnie lepiej?-> O mnie

Jeśli chcesz, abym coś dla Ciebie napisał, skontaktuj się ze mną -> Kontakt

JakubKorzyniewski

Pasjonat marketingu internetowego

Twitter Facebook
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze
Jakub Korzyniewski
Right Menu Icon