Poznaj słownik copywritera – najważniejsze pojęcia

Copywriter, jak i osoby korzystające z jego usług podczas omawiania współpracy i nie tylko, stosują pewne branżowe określenia. Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego bardzo istotny jest brief wypełniany przez klienta oraz m.in czym jest język korzyści i tzw. lekkie pióro. Są to najważniejsze pojęcia, które powinien znać każdy copywriter. 

Słownik pojęć copywritera

Copywriter – osoba odpowiedzialna za przygotowanie autorskich tekstów na strony internetowe. Zwykle taka osoba pracuje dla agencji reklamowych, ale też dla indywidualnych klientów. Najpopularniejsze rodzaje tekstów, jakie wykonuje copywriter to teksty SEO, opisy produktów i kategorii, teksty marketingowe, artykuły na bloga czy oferty handlowe. Copywriter zajmuję się też m.in. wymyślaniem sloganów reklamowych, nazw nowych produktów czy nazw firm. 

Seocopywriting – rodzaj copywritingu polegający na tworzeniu treści na potrzeby SEO. Teksty powinny być zoptymalizowane pod ważne słowa kluczowe, a także odpowiadać na potrzeby użytkowników. SEO Copywriter powinien znać dobrze algorytm działania wyszukiwarki internetowej. 

Lekkie pióro – zdolność do sprawnego pisania na wiele tematów. Tę cechę powinien posiadać każdy copywriter. Tekst napisany lekkim piórem powinien być interesujący dla czytelnika i przyciągnąć jego uwagę na dłużej niż przeciętne teksty na wielu stronach internetowych.

Brief – dokument przygotowany przez copywritera dla klienta, w którym określa on wytyczne, jakimi kierować ma się wykonawca tekstu. Ułatwia on copywriterowi przygotowanie do pracy, jak i jej wykonanie, a co za tym idzie zlecenie, zostaje wykonane w sposób profesjonalny i rzetelny. Pytania w formularzu dotyczą najczęściej takich zagadnień, jak tematyka zlecenia, rodzaj tekstu oraz jakiej liczby znaków życzy sobie klient. Oczywistą rzeczą, która znajduje się w briefie, jest termin realizacji zlecenia.

Case study – analiza przypadku, obszerny i szczegółowy opis prezentujący przebieg wykonania jakiegoś projektu. Pozwala ona wyciągnięcie wniosków z uzyskanych rezultatów czy napotkanych problemów.

Język korzyści – technika często stosowana przez copywriterów przy opisywaniu m.in. produktów. Ma ona za zadanie przedstawić klientom korzyści, jakie będą mieli z danego produktu. Dobrze zastosowany język korzyści działa mocno na wyobraźnie klienta i pozwala szybciej zdecydować się na zakup.

Research – analiza i selekcja pozyskanych informacji na potrzeby napisania tekstu. Często copywriter, pisząc na tematy, w których nie czuje się ekspertem, powinien przeprowadzić tzw. research. Jednym z jego etapów jest oczywiście wyszukiwanie informacji, które powinny zostać poddane weryfikacji, a następnie użyte w tekście.

Freelancer – tak zwany wolny strzelec, który realizuje projekty na zlecenie i nie pracuje na etacie. Freelancerem jest też oczywiście copywriter, który nie koniecznie musi posiadać działalność gospodarczą. Może on się rozliczać ze swoimi klientami umowami o dzieło.

Nagłówki H1-H6 – nagłówki HTML, które mają istotne znaczenie podczas pozycjonowania strony. Najważniejszym jest nagłówek H1, który zazwyczaj jest tytułem, a kolejne są używane w śródtytułach. W nagłówkach powinno się stosować słowa kluczowe. 

Śródtytuły – wewnętrzne tytuły do kolejnych akapitów. Zapowiadają, czego dowie się czytelnik w konkretnej części artykuły. Śródtytuły powinny być oznaczone nagłówkami i zawierać słowa kluczowe związane z tematyką artykułu. Sprawiają one, że artykuł staje się bardziej czytelny.

Słowa kluczowe – frazy wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę internetową. Teksty pisane przez copywritera powinny się pokrywać z zapytaniami użytkowników.

Anchortreść w postaci linka, która często jest frazą kluczową. Jest to bardzo ważny element w strategii SEO, gdyż możemy pozycjonować się pod zastosowane słowa kluczowe. 

Long tail – rzadko wpisywane frazy składające się z wielu wyrazów. Dzięki swojej szczegółowości uzyskują wyższą konwersję, gdyż są wpisywane przez bardziej zdecydowanych odbiorców, którzy szukają czegoś konkretnego. Warto stosować z frazy z długiego ogona m.in. w śródtytułach.

Zzs – znaki ze spacją, skrót używany w momencie omawiania współpracy copywritera z jego klientem. Jest on najczęstszą jednostką w wyliczaniu wynagrodzenia. 

Zbs – znaki bez spacji, rzadziej stosowany skrót przy okazji omawiania współpracy copywritera z zamawiającym tekst.

Teksty pisane przez copywritera

Teksty zapleczowe – teksty pisane na zaplecze stron, które kierują do właściwej witryny. Nie są to treści eksperckie, ale powinny odpowiadać na minimalne potrzeby odbiorców.

Teksty SEO – teksty pisane zgodnie z zasadami SEO. Zawierają słowa kluczowe związane z tematyką artykułu, produktu bądź usługi. Pisane często przez Seo Copywriterów.

Opisy produktów i kategorii – opisy przygotowywane przez copywritera na potrzeby sklepów internetowych. Warto w nich zastosować tzw. język korzyści.

Teksty specjalistyczne – teksty oparte na wiedzy eksperckiej. Przy ich napisaniu potrzebny jest szczegółowy research oraz podanie źródeł informacji.

Teksty marketingoweteksty, które mają za zadanie wygenerować wyższą sprzedaż. Są one wykorzystywane na stronach www, artykułach sponsorowanych czy m.in. na ulotkach.

Slogany reklamowe – chwytliwe hasła reklamowe przedstawiające charakter firmy, jej produktu lub usługi. Jego konstrukcja musi być krótko i zwięźle skonstruowana, aby zbudować świadomość potencjalnych klientów.

Pozostałe pojęcia

Useme.eu – portal dla freelancerów bardzo popularny wśród copywriterów. Mają oni możliwość za jego pośrednictwem wystawić fakturę VAT swoim klientom. Copywriter po wykonaniu zlecenia rozlicza się z serwisem umową o dzieło lub umową zlecenie.

Umowa o dzieło – umowa cywilnoprawna zawierana przez copywriterów, którzy nie posiadają własnej działalności gospodarczej. Copywriterzy pracujący na umowie o dzieło mogą obniżyć podatek dochodowy o 20% kosztów uzyskania przychodu.

Umowa o współpracy – umowa często zawierana między copywriterem a zleceniodawcą przy dłuższej współpracy. Określa sposób, w jakim ma wyglądać współpraca i na jakiej podstawie copywriter otrzymuje należne wynagrodzenie.

Klauzula poufnościumowa, która zabezpiecza poufne informacje wymieniane przez obie strony przez okres trwania umowy. Copywriter często zetknie się z taką umową podczas współpracy z agencją marketingową jako podwykonawca.

Umowa o przeniesieniu autorskich praw majątkowych – kiedy klient chcę nie tylko kupić tekst, ale nim w przyszłości dysponować powinien podpisać z copywriterem umowę o przeniesieniu autorskich praw majątkowych do tekstów. Umowa musi być obowiązkowo sporządzona w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

Autorskie prawa osobiste – prawa, jakie przysługują twórcy względem wykonanego przez niego tekstu. Prawa autorskie osobiste są niezbywalne, nawet po nabyciu autorskich praw majątkowych zamawiający nie ma prawa podpisać się pod tekstem jako jego wykonawca. 

Autorskie prawa majątkowe – prawa, które nabywa copywriter po napisaniu tekstu. Może je przenieść na klienta, który może dalej dysponować jego utworem.

Licencja – copywriter może też udzielić swojemu klientowi licencji, dzięki czemu będzie mógł korzystać z tekstu, ale nie będzie mógł go odsprzedać w przyszłości. Istnieję dwie licencje: wyłączna i niewyłączna. Licencja wyłączna upoważnia tylko jednego klienta do korzystania z utworu, licencja niewyłączna może być przypisana na kilku klientów.

 

Zobacz inne moje artykuły-> Artykuły
Chcesz poznać mnie lepiej?-> O mnie

Jeśli chcesz, abym coś dla Ciebie napisał, skontaktuj się ze mną -> Kontakt

JakubKorzyniewski

Pasjonat marketingu internetowego

Twitter Facebook
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze
Jakub Korzyniewski
Right Menu Icon