Początkujący copywriter – gdzie szukać zleceń?

Wiele początkujących copywriterów zadaje pytanie: gdzie szukać zleceń? Brak doświadczenia i portfolio sprawia, że zleceniodawcy niezbyt przychylnie patrzą na takie osoby. Istnieje jednak sporo ciekawych rozwiązań, aby początkujący copywriter mógł się rozwijać i poszerzać swoje kompetencje. W tym artykule przedstawię i opiszę kilka miejsc, w których można szukać zleceń na początku swojej kariery.

Gdzie szukać zleceń jako początkujący copywriter?

Bardzo duża liczba doświadczonych copywriterów na rynku sprawia, że ci na początku swojej kariery mają problem ze znalezieniem pierwszych zleceń. Konkurowanie o klientów z copywriterami o kilkuletnim stażem nie jest łatwym zadaniem. Istnieje jednak kilka ciekawych sposobów, aby znaleźć coś dla siebie.

Platformy copywriterskie

Bardzo dobry sposób na zaczęcie swojej kariery w copywritingu. Pisząc na platformach copywriterskich nie trzeba martwić się o wystawianie faktur czy rozliczenie z urzędem skarbowym. Platformy robią to za użytkowników, gdyż są pośrednikami między copywriterem a zleceniodawcami. Mimo niewielkich stawek są one idealnym miejscem na zdobycie pierwszego doświadczenia.

Najpopularniejsze platformy to:

GoodContent.pl – portal spółki WhitePress. Wyróżnia się na tle konkurencji bardzo dużą liczbą zleceń i całkiem niezłymi stawkami. Wypłacić z portalu pieniądze można po zgromadzeniu 100 zł. Osoba fizyczna bez firmy może rozliczyć się umową o dzieło. Po napisaniu tekstu w każdej chwili można go obejrzeć w zakładce „Archiwum tekstów”. Zleceniodawcy mogą oceniać copywriterów w skali 1-5. Ocena mniejsza niż 5 musi być odpowiednio argumentowana. Jeśli copywriter napisał przynajmniej 20 tekstów, ma ocenę powyżej 4.75 i nie więcej niż 5% odrzuconych tekstów, to uzyskuje dostęp do lepiej płatnych tekstów.

Textbookers.com – główna konkurencja GoodContent.pl. Stawka copywriterów zależy od jakości pisanych tekstów, gdyż są oceniani przez zleceniodawców. Dobrze płatnych tekstów niestety jest niewiele, dlatego platformę można potraktować jako dodatkowe źródło dochodów. Najwięcej na platformie jest tekstów preclowych, których pisanie na dłuższą metę nie ma sensu, jeśli marzy się nam rozwój.

GieldaTekstow.pl – portal, na którym głównie copywriterzy wystawiają na sprzedaż wcześniej napisane przez nich teksty. Aby były kupowane trzeba trafić dobrze w gust odbiorców. Nie jest to niestety łatwe, dlatego copywriterzy, którzy wolą pisać na zlecenie opuszczają ten portal. Oczywiście portal daję możliwość pisania tekstów na zamówienie klienta, ale trzeba się licytować z innymi użytkownikami. Zleceniodawcy najczęściej wybierają niestety tych, którzy oferują najniższą stawkę za napisanie tekstu.

TextBroker.pl – kolejna platforma, nieco mniej popularna od pozostałych. Aby zacząć na niej pisać należy wykonać tekst próbny. Niestety zleceń jest jak na lekarstwo i są bardzo słabo płatne. Moim zdaniem jest to najmniej opłacalna platforma do pisania tekstów, nawet dla początkujących.

Oczywiście polecam posiadać konto na wszystkich platformach. Możemy w każdej chwili wyłapywać ciekawe zlecenia pisząc dla każdej z nich. Czasami jest szansa na wyłapanie tzw. perełek, których stawki są zadowalające.

Portale ogłoszeniowe

Do poszukiwania zleceń można skorzystać z portali ogłoszeniowych takich jak OLX czy Gumtree. Znaleźć można tam pracę nie tylko na cały etat, ale także drobne zlecenia dla copywriterów. Nie musimy się oczywiście ograniczać tylko do tych portali, ale przeglądać też te bardziej dedykowane freelancerom. Mowa tutaj o stronach oferia.pl czy freelanceria.pl. Na obu tych portalach można wyszukiwać zlecenia dla copywriterów i składać swoją ofertę pod ogłoszeniami. Aby być atrakcyjniejszym w oczach zleceniodawcy, warto uzupełnić swój profil freelancera, dodać portfolio, czy opisać swoje umiejętności.

Jak szukać zleceń na tych portalach?

W przypadku OLX i Gumtree możemy wyszukać interesujące nas zlecenie w kategorii Praca->marketing. Jeśli interesuję nas tylko i wyłącznie pisanie tekstów możemy w wyszukiwarkę wpisywać takie frazy jak: copywriter, copywriting, pisanie tekstów, SEO copywriter. W porównaniu do portali typu oferia czy freelanceria kontaktujemy się w sprawie pracy/zlecenia z potencjalnym zleceniodawcą poprzez wiadomość prywatną.

Na oferia.pl i freelanceria.pl szukamy interesujących nas zleceń w kategorii „Copywriting”. Pod ogłoszeniami musimy niestety licytować się z innymi wykonawcami. Warto wyróżnić się wtedy i napisać indywidualną ofertę dopasowaną do konkretnego zleceniodawcy. Warto też szukać zleceń w innych zakładkach, gdyż zleceniodawcy często mylą kategorię i zlecenia na copywriting przypisują np. do „Redagowania tekstów”.

Useme.eu

Serwis, który pozwala nie tylko na pozyskiwanie ciekawych zleceń, ale także na legalne rozliczanie się ze swoimi klientami. Możemy przez portal wystawić fakturę klientowi, którego pozyskaliśmy np. na Facebooku. Z useme.eu korzysta wielu zleceniodawców, którzy zlecają teksty copywriterskie. Interesujące nas zlecenie możemy odnaleźć w kategorii „Teksty, SEO, social media”. Stawki obowiązujące na useme.eu są nieco większe niż na platformach copywriterskich czy portalach ogłoszeniowych.

Podobnie jak na oferii czy freelancerii pod każdym ogłoszeniem zleceniodawców, musimy się licytować z innymi wykonawcami. Z tą różnicą, że inni użytkownicy nie widzą naszej oferty, którą złożyliśmy zleceniodawcy. Jest to duża zaleta, gdyż nie sugerujemy się ofertami innych. Jedyną wadą, a może i dla niektórych zaletą jest to, że nie można rozliczać zleceń poza portalem. Portal pobiera stosowną prowizję od naszego wynagrodzenia.

Doświadczeni copywriterzy również korzystają z useme.eu, jednak najczęściej, aby rozliczać swoich klientów. Rzadko korzystają oni z giełdy zleceń, gdyż piszą dla swoich klientów za zdecydowanie wyższe stawki. Useme.eu jest dla nich solidną alternatywą dla działalności gospodarczej, której nie posiadają.

Fora branżowe

Dobrym miejscem na poszukiwanie zleceń są też fora branżowe o marketingu. Najbardziej popularnym forum o marketingu internetowym jest „Forum PIO – Pozycjonowanie i optymalizacja„. W odpowiednich działach możemy szukać zleceń, ale też sami się ogłaszać jako copywriter. Na tym forum przesiaduję bardzo dużo osób z branży SEO, dlatego możemy bez problemu znaleźć klientów, którzy potrzebują teksty pod SEO.

Jako copywriter możemy się także ogłosić na forach o zarabianiu w internecie takich jak: zarabiam.com i make-cash.pl. Osoby korzystające z tych forów internetowych często potrzebują osoby, które piszą skuteczne teksty sprzedażowe na strony internetowe.

Promując swoje usługi copywriterskie na forach internetowych dobrym pomysłem jest pozyskiwanie pod wątkiem rekomendacji od zadowolonych klientów. Nasz temat założony na forum staję się wtedy popularniejszy i klienci powinni się do nas chętniej zgłaszać widząc o nas dobre opinie.

Grupy na Facebooku

Na Facebooku jest kilka ciekawych grup skierowanych do copywriterów poszukujących zlecenia. W niektórych możemy się oferować jako copywriter, a w innych możemy odpowiadać na ogłoszenia zleceniodawców. Można tam pozyskać bardzo dobrze płatne zlecenia, jednak musimy konkurować z bardzo doświadczonymi copywriterami. Warto przynajmniej mieć swoją stronę internetową i prowadzić bloga, żeby mieć co pokazać potencjalnemu klientowi.

Najpopularniejsze grupy na Facebooku do pozyskiwania zleceń to:

W grupach na Facebooku pod ogłoszeniami copywriterzy podają zleceniodawcom zazwyczaj adres swojej strony internetowej lub e-mail. W pierwszym przypadku często zachęcają do odwiedzenia swojej strony internetowej z cennikiem lub chcą się pochwalić swoim portfolio, lub tekstami napisanymi na swojego bloga. Bardzo często kontaktują się też ze zleceniodawcami poprzez wiadomość prywatną (messenger).

Agencje marketingowe/SEO

Na rynku jest sporo agencji marketingowych i SEO, które tworzą treści marketingowe dla swoich klientów. Bardzo często prowadzą one nabór na zdalnych copywriterów. Co prawda stawki nie są zbyt wysokie, gdyż pracujemy jako podwykonawca, ale jest to dobry sposób na sprawdzenie swoich umiejętności pod okiem bardziej doświadczonych copywriterów. Pisząc dla agencji marketingowych często dostajemy feedback, z którego możemy wyciągać wnioski.

Pisząc zdalnie teksty dla agencji marketingowych mamy często dostęp do nieograniczonej ilości zleceń. Jeśli mamy predyspozycje do pisania tekstów, możemy zarabiać nawet 3.000 – 4.000 zł netto miesięcznie. Bardzo duży wpływ na zarobki ma też umiejętność szybkiego pisania na klawiaturze.

Agencje marketingowe szukają copywriterów do współpracy na portalach ogłoszeniowych, grupach na Facebooku czy forach branżowych. Mają też zazwyczaj zakładkę na stronie internetowej „Praca”, „Kariera”. Czasami warto też samemu zgłosić się do agencji marketingowej z zapytaniem, czy rekrutują copywriterów.

Lista znanych mi agencji, które często rekrutują copywriterów:

Początkujący copywriter – budowanie marki

Świetnym sposobem na budowanie marki jako początkujący copywriter jest założenie i prowadzenie własnego bloga. Może być o dowolnej tematyce – ważne, aby pojawiały się na nim wartościowe treści. Blog może posłużyć oczywiście jako portfolio, zgłaszając się do zlecenia, będziemy mogli zachęcić potencjalnego zleceniodawcę do zapoznania się z naszą twórczością. Po przeglądnięciu artykułów na naszym blogu potencjalny klient, będzie wiedział jak radzimy sobie z pisaniem.

Treści napisane na naszym blogu możemy dystrybuować w social mediach np. na swoim fanpage’u czy profilu na LinkedInie. Artykuły możemy też promować na grupach i forach internetowych powiązanych tematycznie z naszym blogiem. Kiedy publikowane przez nas treści będą stały na wysokim poziomie, to z pewnością będą one chętnie udostępniane przez użytkowników śledzących naszego bloga.

Nic nie stoi też na przeszkodzie, aby pisać artykuły gościnne na cudzych blogach. Właściciele większych blogów chętnie umożliwiają wpisy mniejszych blogerom w zamian za wartościową treść. Obie strony w tym przypadku są zadowolone. Copywriter dzięki temu może dotrzec do większego grona odbiorców, a właściciel bloga za darmo pozyskuje ciekawą treść.

Pozostałe sposoby na budowanie marki jako początkujący copywriter:

  1. prowadzenie własnego kanału na YouTube,
  2. nagrywanie podcastów,
  3. udzielanie się w grupach na Facebooku.

Podsumowanie

Copywriting to bardzo ciężka branża, ale każdy może w niej dużo osiągnąć. Na początku wielu początkującym może się wydawać, że nie ma już dla nich miejsca. Nic bardziej mylnego – w tej branży zapotrzebowanie na wysokiej jakości treści rośnie z roku na rok. Co prawda trzeba włożyć wiele pracy w rozwój swojego warsztatu i marki, ale dla chcącego nic trudnego.

Jeśli nie mamy własnego portfolio zacznijmy od mniejszych stawek np. na platformach copywriterskich. Z biegiem czasu powinniśmy bez problemu otrzymywać lepiej płatne zlecenia. Myślę, że najlepszym sposobem dla początkującego copywritera będzie praca dla agencji. Możemy się tam wiele nauczyć i pisać za całkiem niezłe stawki. Kiedy umiejętności nam na to pozwolą, możemy pracować dla klientów indywidualnych.

Od początku swojej drogi, warto prowadzić oczywiście swojego bloga. Będziemy na nim trenować pisanie, a także pokazywać swoje treści potencjalnym klientom. Na swojej stronie internetowej zamieśćmy swoje portfolio oraz poinformujmy jak można się z nami skontaktować.

 

Powodzenia!!

 

Zobacz inne moje artykuły-> Artykuły
Chcesz poznać mnie lepiej?-> O mnie

Jeśli chcesz, abym coś dla Ciebie napisał, skontaktuj się ze mną -> Kontakt

 

JakubKorzyniewski

Pasjonat marketingu internetowego

Twitter Facebook
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze
Aneta Boritzka
1 rok temu

Dziękuje za ten wpis. Właśnie dołączyłam d niektórych grup na facebooku – bardziej z ciekawości. Bo początkującym copywriterem już nie jestem, ale ciekawość i otwartość na różne współprace – jestem zawsze na tak 🙂

Jakub Korzyniewski
Right Menu Icon