Na czym polega marketing szeptany?

Od wielu lat utarło się przekonanie, że nawet zwykła plotka może wywołać szum, który sprawi, że może być o nas głośno. „Nie ważne co mówią, ważne by mówili” – tym powiedzeniem kieruję się wiele gwiazd, które żyją z popularności. Marketing szeptany jest jednym z najważniejszych działań w marketingu internetowym, mającym za zadanie dotarcie z komunikatem do jak największej liczby odbiorców. Jest bardzo często nazywany też marketingiem dyskusji czy plotki. Dobrze zainicjowana dyskusja potrafi zaangażować dużą liczbę zainteresowanych osób, a plotka rozprzestrzenia się szybciej niż niejeden wirus.

Co to jest marketing szeptany?

Marketing szeptany to działanie marketingowe kryjące się pod naturalnym i spontanicznym przekazem. Jest to bardzo skuteczna forma promocji, ponieważ coraz więcej osób przed zakupem czyta opinie w internecie. Opinie w internecie o firmach, produktach czy usługach można znaleźć w mediach społecznościowych, na forach internetowych, w wizytówce firmy w Google czy na platformie Allegro. Są też specjalne portale dedykowane dla konkretnych branż, w których można dodawać swoje opinie. Przykładowo lekarzy możemy oceniać na stronie znanylekarz.pl.

Dobrze przemyślany marketing szeptany sprawia, że klient dokonuje zakupu i będąc zadowolonym, często poleca firmę dalej. Taka forma promocji pomaga w budowaniu świadomości marki i docieraniu do nowych klientów. Marketing szeptany nie wymaga zbyt dużego budżetu, aby przystąpić do działań. Możemy skorzystać ze swoich kanałów sprzedaży takich jak fanpage czy profil na Instagramie. Do dyspozycji mamy też dużą ilość forów czy grup na Facebooku, do których dostęp jest całkowicie bezpłatny.

Skuteczny marketing szeptany

Wiele osób szuka odpowiedzi na pytanie, co zrobić, aby marketing szeptany był skuteczny? Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Aby mówiono o naszej marce, musimy być przede wszystkim dobrze widoczni w internecie. Posiadanie strony internetowej, fanpage’a firmowego czy profilu na Instagramie to w obecnych czasach obowiązek. Bez tych elementów nie mamy szans na zaistnienie w sieci. Coraz więcej marek zakłada i prowadzi też firmowego bloga będącego źródłem merytorycznej treści, której mogą szukać potencjalni klienci.

Posiadanie strony internetowej, fanpage’a czy bloga niesie za sobą wiele korzyści. Kiedy nasze treści są atrakcyjne dla naszych klientów, mogą podawać je dalej. Najlepiej funkcjonuje to na Facebooku, gdzie jest możliwość udostępniania postu na swojej osi czasu czy na grupach. Udostępniony post zawiera informacje skąd pochodzi, widoczna jest nazwa fanpage’a i treść postu. Możemy więc dotrzeć atrakcyjną treścią do ogromnej liczby odbiorców, którzy mogą zostać naszymi potencjalnymi klientami. Aby wykorzystać ogromny ruch dobrym pomysłem będzie skierowanie odbiorców za pomocą linku w poście do strony internetowej naszej firmy.

Na swoich kanałach w mediach społecznościowych powinniśmy prowadzić aktywną dyskusję ze swoimi fanami i w miarę możliwości odpowiadać zarówno na pozytywne, jak i negatywne komentarze. Nasi odbiorcy poczują się wtedy docenieni i chętniej będą wdawać się w dyskusję pod naszymi postami. Pokażemy też innym użytkownikom, że warto komentować nasze wpisy i zadawać pytania, gdyż doczekają się one odpowiedzi. Jest to też bardzo ważny aspekt z punktu widzenia algorytmu Facebooku. Kiedy będziemy angażować w dyskusje naszych odbiorców, to częściej będą widzieć nasze posty na swojej tablicy.

Duże marki takie jak Allegro, Plus czy Orange nie muszą inicjować samodzielnych dyskusji. Przy takiej skali popularności dyskusji czy opinii o marce w internecie nie brakuje. Tak duże marki mogą skupić się na śledzeniu wzmianek dotyczących ich firm, aby w odpowiednim czasie zaangażować się w dyskusje czy udzielić wyczerpującej odpowiedzi. Bardzo wiele dużych firm ma utworzone oficjalne konta m.in. na forach dyskusyjnych, gdzie pomagają swoim użytkownikom i starają się pozyskać nowych. Do śledzenia opinii i wzmianek przyda się narzędzie Brand24.

Cele marketingu szeptanego

Najważniejsze aspekty i cele marketingu szeptanego to:

  • Wywołanie naturalnej dyskusji o marce, produkcie czy usłudze.
  • Uzyskanie pozytywnych reakcji wśród grupy docelowej.
  • Budowanie świadomości marki.
  • Zebranie opinii klientów na temat firmy i jej oferty.

Należy też pamiętać o tym, że marketing szeptany ma też duże znaczenie w kontekście działań związanych z SEO. Może on mieć na celu pozyskiwanie linków do naszej strony, a co za tym idzie zwiększenie na niej naturalnego ruchu. Często firmy pomagając użytkownikom na forach internetowych, zostawiają w swoim wpisie bezpośredni link lub pod postacią anchora.

Marketing szeptany – wady i zalety

Każdy rodzaj marketingu internetowego ma swoje wady, zalety, a także ograniczone możliwości. Marketing szeptany ma na szczęście więcej zalet, ale nie należy zapominać też o jego wadach.

Zalety marketingu szeptanego:

  • Niskie koszty promocji.
  • Możliwość promocji wszystkiego.
  • Szybkie dotarcie do potencjalnych klientów.
  • Duża ilość rodzajów promocji.
  • Budowanie długotrwałych relacji z klientami.
  • Umożliwia poznanie potrzeb klientów.

Wady marketingu szeptanego:

  • Brak kontroli w rozprzestrzenianiu się wiadomości.
  • Zepsuty rynek przez osoby stosujące sztuczny marketing szeptany.
  • Niektóre grupy i fora internetowe nie pozwalają na tę formę promocji.

Marketing szeptany – czego unikać?

Aby kampania marketingu szeptanego się udała, należy unikać:

  • tworzenia sztucznych dyskusji, zakładania na siłę nowych wątków na forach internetowych.
  • zbyt nachalnej promocji.
  • pisania o czymś co nie ma nic wspólnego z rzeczywistością.
  • podszywania się pod inne osoby.
  • wklejania linków na siłę na forach internetowych czy grupach na Facebooku.
  • obrażania konkurencji.

Co świadczy o tym, że marketing szeptany przyniósł korzyści?

Jeżeli chcemy sprawdzić, czy marketing szeptany przyniósł korzyści naszej marce, to możemy posłużyć się m.in. Google Analytics. Powinniśmy porównać okres sprzed wdrożenia marketingu szeptanego z okresem np. 2-3 miesiące po przeprowadzeniu tej kampanii. Jeśli mamy zwiększoną liczbę odwiedzin na naszej stronie oraz wyższy CTR to znak, że akcja marketingu szeptanego przyniosła korzyści. Dodatkowo o powodzeniu kampanii mogą świadczyć takie rzeczy jak: większa liczba opinii o naszej marce w internecie, rozpowszechnianie treści przez naszych klientów, częste zapytania o naszą firmę w internecie oraz zwiększona liczba połączeń czy wiadomości mailowych do naszej firmy.

Internauci, widząc dużą liczbę dyskusji w internecie o firmie, której jeszcze nie znają, wyszukują o niej informacje. Możemy to odczuć, kiedy zacznie przybywać nam nowa liczba obserwujących na profilach firmowych w mediach społecznościowych.

Marketing szeptany – zapamiętaj!

Jeżeli zależy Ci na udanej kampanii marketingu szeptanego to:

  • Musisz być wiarygodny – w dobie internetu konsumenci prędzej czy później zweryfikują, czy twoje komunikaty marketingowe są zgodne z rzeczywistością.
  • Postaw na kreatywność – klienci lubią jak za produktem czy usługą, kryję się jakaś ciekawa historia. Możesz postawić przykładowo na storytelling i budować więź klientów z Twoją marką za pomocą opowieści.
  • Rozmawiaj z odbiorcami – nic nie zastąpi dobrej komunikacji między marką a klientami. Wykorzystaj swój fanpage firmowy do prowadzenia rozmowy z Twoimi konsumentami, odpowiadaj na komentarze i inicjuj ciekawe dyskusje.

 

Zobacz inne moje artykuły-> Artykuły
Chcesz poznać mnie lepiej?-> O mnie

Jeśli chcesz, abym coś dla Ciebie napisał, skontaktuj się ze mną -> Kontakt

JakubKorzyniewski

Pasjonat marketingu internetowego

Twitter Facebook
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze
Jakub Korzyniewski
Right Menu Icon