Jakie cechy powinien posiadać dobry copywriter?

Copywriter to osoba zajmująca się zawodowo tworzeniem tekstów m.in. na strony internetowe. Treści tworzone przez specjalistę muszą być unikalne i napisane poprawną polszczyzną. Copywriter powinien poprawnie operować słowem, gdyż większość napisanych przez niego tekstów ma charakter sprzedażowy. W tym artykule przedstawię kluczowe cechy, które powinien posiadać każdy dobry copywriter.

Cechy dobrego copywritera

Wiele osób jest zdania, że pisać może każdy. Tak, to prawda jednak nie oznacza to, że tekst napisany przez byle kogo będzie równie dobry, jak ten napisany przez osobę, która zajmuje się tym zawodowo. Tutaj nie wystarczy tylko komputer, klawiatura i dostęp do internetu. Jakie więc cechy powinien posiadać profesjonalny copywriter?

Wysoka sprawność językowa

Profesjonalny copywriter powinien rzecz jasna umiejętnie posługiwać się językiem. Tworzone przez niego teksty powinny być napisane w sposób zrozumiały dla odbiorcy. Copywriter musi posiadać bogaty zasób słownictwa, znać zasady ortografii i gramatyki, aby jego teksty były pozytywnie odbierane nawet przez humanistów.

Wiadomą rzeczą jest, że copywriter to też człowiek i ma prawo do błędów. Profesjonalny copywriter uczy się jednak na błędach i stara się wyciągać wnioski, aby nie popełniać ich ponownie.

Lekkie pióro

Dobry copywriter powinien mieć łatwość wyrażania swoich myśli i umiejętność pisania na wiele tematów. Teksty napisane lekkim piórem są interesujące dla czytelnika i przyjemnie się je czyta. Nie oznacza to jednak, że copywriter przy pisaniu tekstów nie posługuję się tzw. researchem. Oczywiście może to robić, a nawet jest to wskazane przy pisaniu bardziej specjalistycznych artykułów. Finalnie chodzi o to, żeby tekst był napisany własnymi słowami.

Kreatywność

Z racji, że pisanie jest twórczym zajęciem, a copywriter tworzy własne teksty to bardzo ważną cechą, jest kreatywność. Jest ona niezbędna, jeżeli chcemy tworzyć profesjonalne i unikalne treści. Profesjonalny copywriter musi umieć stworzyć „coś z niczego”, więc przyda się w tym wypadku bardzo rozwinięta wyobraźnia.

Świetny research – dociekliwość

Bardzo często copywriterom przychodzi zmierzyć się z tematami, o których nie mają zbyt dużego pojęcia. Nie każdy musi się znać na motoryzacji czy chirurgii tkanek miękkich. Nie pozostaje wtedy nic innego, jak zrobić dobry research. Należy pamiętać jednak, że research to nie tylko umiejętność wyszukiwania informacji, ale też ich weryfikacja i selekcja. W wyszukiwarce Google znaleźć można wiele przydatnych treści, ale wiele z nich może być też niezgodna z rzeczywistością.

research-copywriter

*Świetny research to duży atut u copywritera.

Wiedza o marketingu

Znajomość mechanizmów marketingowych przez copywritera to bardzo duży atut. Powinien on wiedzieć jak m.in. zareklamować dany produkt, aby skłonić klientów do zakupu. Wiedza na temat technik sprzedażowych to podstawa w branży copywritingu, gdyż copywriter głównie sprzedaje słowem.

Szybkie i bezwzrokowe pisanie na klawiaturze

Bardzo ważną cechą, która jest konieczna w branży copywritingu to szybkie i bezwzrokowe pisanie na klawiaturze. Większość copywriterów rozlicza się za konkretną ilość znaków. Jeden jest w stanie pisać 25.000 zzs dziennie, a drugi 40.000, dlatego im szybciej copywriter pisze, tym więcej zarobi.

Szybkie pisanie zdecydowanie pomaga w codziennej pracy, a także w terminowej realizacji zleceń. Czasami zdarza się, że copywriter, który niezbyt szybko pisze na klawiaturze, weźmie za dużo zleceń i będzie miał problem z wyrobieniem się na czas.

Analityczny umysł

Copywriter musi posiadać  analityczny umysł, aby wybrać i przekazać najbardziej wartościowe informacje czytelnikom. Trzeba pamiętać o tym, że użytkownicy w internecie nie czytają, a skanują tekst. Należy zadbać, więc przede wszystkim o odpowiednią budowę tekstów, tak aby czytelnik po kilku sekundach znalazł w nich najbardziej interesujące dla niego zagadnienia. 

Terminowość

Dobra organizacja pracy i jej czasu to kluczowa cecha każdego copywritera. Osoby zlecające teksty copywriterom często oczekują je otrzymać w wyznaczonym terminie. Copywriter przed wykonaniem zlecenia musi oszacować, ile mu ono zajmie oraz jak szybko pisze teksty. Na tej podstawie obie strony wyznaczają termin realizacji.

Wszelkie opóźnienia są źle odbierane w branży copywritingu i często skutkują zakończeniem współpracy. Profesjonalny copywriter zawsze oddaje swoje teksty na czas, pomijając wypadki losowe, które nie są zależne od niego.

Znajomość podstaw SEO

Profesjonalnemu copywriterowi często przyjdzie się zmierzyć z tekstami, które muszą być odpowiednio nasycone frazami kluczowymi. Dobrze wypozycjonowana podstrona z artykułem wygeneruje dużo wyświetleń, a świetnie napisany tekst zwiększy sprzedaż.

Teksty, w których na pewno copywriter będzie miał do czynienia z SEO to: opisy produktów i kategorii, wpisy do katalogów czy teksty zapleczowe. Pozostałe teksty pisane przez copywriterów przeważnie też powinny być napisane zgodnie z wytycznymi SEO, choć nie zawsze.

Elastyczność

Dobry copywriter musi być elastyczny, gdyż pisze dla różnych klientów oraz grup docelowych. Taka osoba pisze też na wiele tematów oraz różne rodzaje tekstów. W branży copywritingu elastyczność to podstawa z racji takiej, że współpracuję się z wieloma klientami o różnych wymaganiach.

Profesjonalny copywriter bez problemu dopasuje się do każdego zlecenia czy klienta. Będzie miał dużo pomysłów na wykonanie tekstu, a swoje sugestie jest w stanie łatwo przedstawić zlecającemu.

Po czym poznać dobrego copywritera?

Dobrego copywritera najczęściej rozpoznamy po jego portfolio. Możemy tam zobaczyć jakie teksty dla wcześniejszych klientów wykonał i wyrobić sobie o nim wstępną opinię. Profesjonalny copywriter zazwyczaj prowadzi też swojego bloga, choć nie zawsze. Własny blog to też swojego rodzaju portfolio, gdzie możemy zapoznać się z jego stylem pisania.

Zawodowy copywriter odznacza się świetną komunikacją ze swoimi klientami, nie ma problemów z dostosowaniem się do wytycznych dotyczących współpracy. Potrafi on dobrze negocjować, a także prawidłowo wycenić swój tekst. Dobry copywriter potrafi też czytać brief oraz zadawać klientom pytania, które pomogą mu w realizacji zlecenia. 

Dostępność z punktu widzenia klientów również jest bardzo ważna. Copywriter powinien w miarę szybko odpowiadać na zadane pytania poprzez kontakt mailowy czy telefoniczny. W czasie wykonywania zlecenia przez copywritera klientowi może narodzić się w głowie dużo pytań czy pomysłów, które będzie chciał przekazać mu przekazać.

Profesjonalny copywriter ma też dużo zleceń, gdyż ma dużą liczbę stałych klientów, a pozyskiwanie nowych nie stanowi dla niego problemu. Osoby z branży copywritingu z wyrobioną marką mają często nadmiar zleceń i niełatwo jest zamówić u nich tekst z dnia na dzień. Warto jednak dłużej poczekać, aby tekst był wykonany przez osobę, która zna się na swoim fachu.

Jeżeli tekst nie spodobał się klientowi, ma prawo, aby żądać poprawek od copywritera. Profesjonalista wykonuje nielimitowane poprawki, tak aby klient finalnie był zadowolony z zamówionych tekstów. Jednak często klienci zamiast poprawek, chcą wprowadzić nowe wytyczne do zamówionego tekstu, a to może spotkać się z odmową copywritera.

Podsumowując dobry copywriter to osoba, która:

  • Napisze teksty zgodnie z wytycznymi klienta.
  • Wykona teksty terminowo.
  • W przypadku błędów poprawi tekst.

 

Zobacz inne moje artykuły-> Artykuły
Chcesz poznać mnie lepiej?-> O mnie

Jeśli chcesz, abym coś dla Ciebie napisał, skontaktuj się ze mną -> Kontakt

JakubKorzyniewski

Pasjonat marketingu internetowego

Twitter Facebook
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze
Jakub Korzyniewski
Right Menu Icon