Jaki model rozliczeń w programach partnerskich wybrać?

W marketingu afiliacyjnym funkcjonuje wiele modeli rozliczeń, dzięki którym otrzymasz pieniądze za konkretny efekt. Wybór odpowiedniego pozwoli Ci skutecznie monetyzować stronę, bloga czy fanpage na Facebooku. Możesz otrzymywać pieniądze za każde kliknięcie, prowizję od sprzedaży czy pobranie programu z Twojego linku afiliacyjnego. Pamiętaj, że wybór modelu należy tylko i wyłącznie do Ciebie!

Większość sieci partnerskich umożliwia swoim wydawcom korzystanie z różnych modeli rozliczeń. Najczęściej nie ma żadnych wymogów, aby z danego modelu skorzystać. Niektóre sieci partnerski wymagają jedynie posiadania własnego źródła ruchu tj. fanpage, strona internetowa, blog, kanał na Youtube. W tym artykule przedstawię Ci najpopularniejsze modele rozliczeń w programach partnerskich oraz pomogę w wyborze tego najbardziej odpowiedniego.

Najpopularniejsze modele rozliczeń

1. Cost Per Sale (CPS)

Model rozliczeń, w którym otrzymujesz prowizję od sprzedaży. Przykładowo, kiedy CPS wynosi 5% to przy zakupie przedmiotu o wartości 100 zł z Twojego linku, dostaniesz 5 zł. Ten model rozliczeniowy sprawdza się zazwyczaj przy droższych produktach takich jak meble, auta czy sprzęt komputerowy. Uważam, że promowanie sklepów internetowych z tanim asortymentem się nie opłaca, gdyż prowizja jest wtedy niewiele wyższa, a ilość zakupionych przedmiotów mniej więcej na tym samym poziomie. Model rozliczeniowy CPS dzieli się tak naprawdę na dwa rodzaje. Możesz zarabiać np. 5-10% prowizji od wartości sprzedaży lub zdecydować się na program partnerski ze stałą wartością prowizji za zakup produktu z Twojego linku afiliacyjnego. Ten drugi rodzaj CPS jest spotykany nieco rzadziej – możesz trafić na niego go w programach partnerskich z kontami oraz lokatami bankowymi.

Wniosek: Model CPS będzie dla Ciebie idealny, kiedy prowadzisz bloga, kanał na Youtube lub jesteś Influencerem. Nie są tutaj wymagane bardzo wysokie zasięgi, aby dobrze zarabiać. Wystarczy, że zbudujesz zaangażowaną społeczność, która korzystać z Twoich rekomendacji. Dodatkowo, jeśli jesteś lubiany to zadowalające zarobki gwarantowane!

2. Cost Per Click (CPC)

Coraz rzadziej spotykana forma rozliczeń w programach partnerskich. Otrzymujesz tutaj pieniądze za każde kliknięcie linku afiliacyjnego. Ze względu na słabą jakość ruchu większość sieci partnerskich odchodzi od tego modelu rozliczeń, gdyż bardzo często uwagi do niego mają reklamodawcy. Często bywa tak, że użytkownicy kierowani na stronę internetową nie są kompletnie zainteresowani produktami znajdującymi się na niej. Stawki w tym modelu rozliczeń wynoszą średnio 3-5 groszy za jedno kliknięcie. Jeśli chcesz działać w tym modelu, musisz posiadać duże źródło ruchu, abyś mógł się z tego utrzymać. Staraj się mimo wszystko wybrać odpowiedniego reklamodawcę, który pasuję tematycznie do Twojej strony czy bloga. Niektóre sieci partnerskie pozwalają na uczestnictwo w programach bez posiadania własnego źródła ruchu. Możesz wtedy publikować linki afiliacyjne np. w grupach na Facebooku i forach internetowych.

Wniosek: Wybierz model CPC, kiedy posiadasz duże źródło ruchu i jesteś w stanie przekierować na stronę reklamodawcy minimum kilkaset użytkowników dziennie. W innym wypadku będzie to nieopłacalne. Jeśli sieć partnerska na to pozwala, to spróbuj umieszczać linki afiliacyjne w innych grupach na Facebooku czy forach internetowych.

3. Cost Per Action (CPA)

W tym modelu zarabiasz wtedy, kiedy użytkownik po kliknięciu Twojego linku wykona określoną akcję na stronie internetowej reklamodawcy. Może być to wypełnienie ankiety, przeczytanie artykułu, rejestracja czy pobranie aplikacji. Akcje, które musi wykonać użytkownik w większości przypadków, są bezpłatne, dlatego jest to często wybierany model rozliczeń przez wydawców. Przy działaniu w CPA większość reklamodawców zabrania ruchu motywowanego. Staraj się więc, aby użytkownicy, którym coś rekomendujesz byli zainteresowania ofertą. W innym wypadku prowizja za wykonanie akcji może zostać odrzucona. Działając w tym modelu, musisz posiadać dość duże źródło ruchu, aby zacząć zarabiać. Nie jest wymagane ogromne forum internetowe czy grupa na Facebooku, dlatego że tutaj liczy się głównie skuteczność. Stawki w modelu CPA zaczynają się od kilku złotych, dlatego nawet kilkadziesiąt podjętych akcji da Ci spory zysk.

Wniosek: CPA jest obok CPL i CPS najpopularniejszym modelem rozliczeń w sieciach partnerskich. Reklamodawcy płacą wtedy, kiedy użytkownik pozyskany przez Ciebie wykona jakąś akcję. Wybierz ten model rozliczeń wtedy, kiedy posiadasz zaangażowaną i dość dużą społeczność. Pamiętaj, aby nie motywować sztucznie Twoich fanów do podjęcia akcji – muszą być tym zainteresowani.

4. Cost Per Lead (CPL)

W tym modelu otrzymasz prowizję w momencie, kiedy użytkownik po przejściu na stronę reklamodawcy wypełni formularz i zostawi swoje dane kontaktowe takie jak e-mail czy numer telefonu. Chodzi głównie o to, aby wzbudzić zainteresowanie potencjalnego klienta ofertą, produktem lub usługą. Reklamodawcy chętnie wybierają to rozwiązanie, gdyż jest to świetny sposób na legalne pozyskiwanie danych osobowych potencjalnych klientów. Łatwiej im wtedy dotrzeć do nich przy pomocy m.in. e-mail marketingu. Stawki oferowane w tym modelu rozliczeń są dość atrakcyjne dla wydawców, dlatego CPL obok CPA i CPS jest najpopularniejszym modelem rozliczeń. Pamiętaj, że dane klientów w formularzu muszą być prawdziwe – w innym wypadku reklamodawca może odrzucić prowizję. Podobnie jak w przypadku CPA nie musisz mieć ogromnego źródła ruchu, aby dobrze zarabiać w tym modelu. Wystarczy wąski, ale zaangażowany target, który powinieneś dopasować do odpowiedniego programu partnerskiego.

Wniosek: Cost Per Lead to bardzo podobny model rozliczeń do Cost Per Action. Użytkownik również musi wykonać akcję w postaci wypełnienia formularza. Dane muszą być oczywiście prawdziwe, aby prowizje zostały naliczane. Zdecyduj się na ten model rozliczeń, jeśli Twoi fani mogą być potencjalnie zainteresowani produktami reklamodawcy.

Pozostałe modele rozliczeń to:

Cost Per Mile (CPM) – Model, który bardzo rzadko spotkasz w sieciach partnerskich, gdyż jest on sprzeczny z ideą afiliacji. Reklamodawca płaci Ci pieniądze za każde 1000 wyświetleń banneru reklamowego. Niestety nie skorzystasz z tego modelu, jeśli działasz w social mediach, gdyż tam nie ma możliwości umieszczenia banneru na fanpage’u, grupie, czy profilu na Instagramie. Kampania rozliczana w CPM służyła pierwotnie kreowaniu i budowaniu świadomości marki. Z tego sposobu rozliczania zaczęło rezygnować coraz więcej sieci partnerskich. Obecnie prawie nikt z tego nie korzysta.

Cost Per Registration (CPR) – Działając w tym modelu, otrzymasz prowizję za każdą rejestrację gracza z Twojego linku w grze przeglądarkowej lub online. Jeśli prowadzisz portal dla graczy gier komputerowych, dużą grupę na Facebooku, czy fanpage to warto rozważyć działanie w tym modelu. Musisz mieć na uwadze, że większość reklamodawców wymaga jednak, aby taki użytkownik nie tylko się zarejestrował, ale osiągnął określony poziom w grze. W tym modelu zarobisz od kilku do kilkunastu złotych za pozyskanie jednego gracza.

Cost Per Install (CPI) – Model rozliczeń, w którym zarabiasz za każdą instalację wykonaną przez użytkownika, który kliknął w Twój link afiliacyjny. Prowadzisz kanał na Youtube z poradnikami lub recenzjami programów komputerowych? Jeśli tak to ten model rozliczeń będzie idealny dla Ciebie. Aby prowizja została naliczona użytkownik, musi poprawnie zainstalować program lub aplikację. Za samo pobranie pliku nie będziesz wynagradzany.

Cost Per Download (CPD) – Podobny model rozliczeń do CPI, tyle że tutaj otrzymasz wynagrodzenie za pobranie pliku przez użytkownika. Stawki są nieco niższe niż w CPI, ale za to użytkownik nie musi już instalować aplikacji. Podobnie jak w CPI sprawdzi się ten model, kiedy prowadzisz kanał na Youtube o programach komputerowych lub portal z dodatkami do gier.

Model hybrydowy – model rozliczeń, który można spotkać w sporej ilości sieci partnerskich. W jednym programie partnerskim możesz zarabiać zarówno w modelu CPC jak i CPL. Jest on bardzo korzystny dla większości wydawców, którzy posiadają duże źródło ruchu orazaangażowaną społeczność.

Który model rozliczeń jest najlepszy?

Wybranie odpowiedniego modelu w głównej mierze powinno zależeć od działań, jakie podejmujesz w internecie. Zauważ, że w modelach CPA, CPL czy CPC użytkownicy najczęściej nie muszą wydawać pieniędzy, abyś otrzymał wynagrodzenie. Po kliknięciu, wykonaniu akcji czy zapisaniu się do formularza nic oni nie tracą, a Ty możesz tylko i wyłącznie zyskać. Modele te sprawdzą się najlepiej w sytuacji, gdy masz dość dużą społeczność, ale nie zaangażowaną na tyle, by kupowała produkty z Twoich linków. Najlepiej posiadać oczywiście własne źródło ruchu i dopasować je do odpowiednich programów partnerskich. Z moich obserwacji wynika, że do tych modeli rozliczeń najlepiej się sprawdzą źródła ruchu z młodą grupą odbiorców 13-18 lat. Jeśli jesteś więc administratorem dużej grupy na Facebooku typu „Polish Squad” lub prowadzisz fanpage z memami, to warto postawić na te CPL, CPA lub CPC. Młodzi użytkownicy chętniej zapiszą się na formularz, aniżeli coś kupią.

Płatny model rozliczeń np. Cost Per Sale świetnie sprawdzi się wtedy, kiedy masz dużą i zaangażowaną społeczność skupioną wokół jakiejś tematyki. Bardzo ważne jest tutaj budowanie marki osobistej. Im bardziej jesteś lubiany, tym łatwiej będzie Ci przekonać Twoich fanów do zakupu produktu bądź usługi z linku. Tak jak wspominałem, działając w tym modelu, zarabiasz za każdy zakup produktu czy usługi z Twojego linku afiliacyjnego. Może być to % od wartości sprzedanego produktu lub stała kwota. Polecam Ci promować droższe produkty, gdyż nawet małe źródło ruchu jesteś wstanie wtedy dobrze monetyzować. Przy promowaniu tańszych produktów bądź usług w większości przypadków wymagane jest posiadanie dużego forum internetowego, grupy na Facebooku czy fanpage’a. Pamiętaj jednak, że niektóre tanie produkty kupuje się często w kilku sztukach, dlatego w niektórych branżach opłaca się promowanie sklepów internetowych z niedrogim asortymentem.

Przed wyborem odpowiedniego modelu rozliczeń:

  • Zbadaj swoją grupę docelową (wiek, zainteresowania, preferencje zakupowe).
  • Oblicz ile potencjalnie możesz zarobić w danym modelu.
  • Sprawdź ile kliknięć linku afiliacyjnego możesz wygenerować.

Polecam Ci przetestować każdy model rozliczeń, aby dowiedzieć się, który będzie najbardziej opłacalny. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś działał zarówno w modelu CPL, jak i w modelu CPS. Decyzja zależy tylko i wyłącznie od Ciebie.

Bezpośrednie współprace jako świetna alternatywa

Jeśli posiadasz dużego bloga, forum internetowe czy fanpage, to nie musisz zarabiać tylko i wyłącznie w afiliacji. Możesz współpracować też bezpośrednio z reklamodawcami. Jest to bardzo dobra opcja, gdyż nie dzielisz się zyskami z siecią partnerską. Można też wynegocjować lepsze stawki i elastyczną formę współpracy. Osobiście polecam łączenie afiliacji z bezpośrednimi współpracami, masz wtedy 2 różne źródła przychodów.

Jeśli chcesz poznać inne metody zarabia w internecie przeczytaj –> Jak zarabiać w internecie 1000 zł miesięcznie?

 

Zobacz inne moje artykuły-> Artykuły
Chcesz poznać mnie lepiej?-> O mnie

Jeśli chcesz, abym coś dla Ciebie napisał, skontaktuj się ze mną -> Kontakt

JakubKorzyniewski

Pasjonat marketingu internetowego

Twitter Facebook
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze
Jakub Korzyniewski
Right Menu Icon