Jak zwiększyć zasięg organiczny na Facebooku?

Zasięg organiczny na Facebooku jest coraz niższy i bardzo wielu właścicieli fanpage’y ma problem, aby dotrzeć do wcześniej zbudowanej grupy odbiorców. Jest to przyczyną tego, że Facebook dąży do jak największej monetyzacji swojego portalu. W sumie nikogo nie powinno to dziwić, bo to potężne narzędzie reklamowe, które niesie za sobą spore możliwości. Facebook pozwala rozwinąć skrzydła do pewnego momentu świeżym fanpage’om, ale w miarę upływu nasze posty organiczne docierają do coraz mniejszego % naszych odbiorców.

Przyczyny spadku zasięgu organicznego

Facebook to portal, który zarabia głównie na treściach reklamowych tworzonych przez reklamodawców. Gdyby zasięgi organiczne były wysokie, to mało kto korzystałby z narzędzia, jakim jest Facebook Ads. Początkowo świeży fanpage uzyskuje zadowalające wyniki, a jego treści docierają nawet do 90% fanów. Wraz z jego rozwojem zasięgi organiczne postów maleją albo są takie same mimo coraz większej ilości polubień profilu. Tłumaczyć to można tym, że Facebook daje szansę na zbudowanie określonej liczby polubień, po czym ucina zasięgi jednocześnie, zachęcając do skorzystania z Facebook Ads. Często przy postach organicznych można otrzymać informację, do jakiej liczby odbiorców dotrzemy dodatkowo poprzez płatną promocję.

Oczywiście są strony na Facebooku, które mogą mieć zawsze wysokie organiczne zasięgi. Są to głównie fanpage’e z viral contentem czy z memami. Docierając do jedynie 10% fanów na fanpage’u ze 100-tysięczną liczbą polubień możemy wygenerować nawet milion wyświetleń posta. Ciekawy, lub śmieszny content typu memy zazwyczaj chętnie jest udostępniany. Dlatego 10 tysięcy osób, które pierwsze go zobaczyło, może udostępnić go dalej. Przeciętny użytkownik na Facebooku ma kilkuset znajomych, dlatego jest duża szansa, że udostępniony post zobaczy bardzo dużo osób.

Przyczyn spadku zasięgów organicznych na fanpage’ach jest znacznie więcej. Nie zawsze musi być to spowodowane nakłanianiem Facebooka do skorzystania z jego narzędzia reklamowego. Publikując zbyt często posty w krótkim odstępie czasu, narażamy się na otrzymanie filtru od Facebooka lub shadow bana. Wstawiając wtedy nasze treści, docieramy do mniejszej ilości naszych fanów, a w przypadku shadow bana nasz post może wyświetlać się tylko nam.

komunikat-post-promujacy-facebook

*Przykładowy komunikat, który zachęca właścicieli fanpage’y do skorzystania z płatnej promocji posta.

Sposoby na zwiększenie zasięgu organicznego

Na szczęście nie zawsze będziemy skazani na Facebook Ads, kiedy będziemy chcieli dotrzeć do większej liczby odbiorców publikowanych przez nas treści. Istnieje wiele sposobów, które pozwalają dotrzeć do zadowalającej liczby fanów naszego fanpage’a bez wydawania ani grosza na reklamę. Poniżej opowiem o tych kilku najpopularniejszych metodach, z których sam korzystam.

1. Różnorodny content

Prowadząc fanpage, starajmy się dostarczać swoim fanom różnorodny content. Posty publikowane ciągle w tym samym schemacie mogą zniechęcać naszych odbiorców do podejmowania interakcji. Pokażmy swoją firmę od kulis, przedstawiajmy ciekawostki i nieznane fakty dotyczące jej funkcjonowania. Zadawajmy pytania swoim odbiorcom i dzielmy się z nimi swoimi osiągnięciami. Starajmy się dobierać do postów odpowiednie zdjęcia czy wcześniej przygotowaną grafikę lub film. Należy pamiętać, że świetna grafika przyciąga uwagę użytkownika przeglądającego tablicę aktualności, a dobry opis pozwala mu zapoznać się z całym komunikatem marketingowym. 

2. Zadawanie pytań

Użytkownicy Facebooka i innych tego typu portali uwielbiają odpowiadać na zadawane pytania i wyrażać swoje opinie. Wykorzystajmy więc pytania do prowadzenia ciekawych dyskusji z naszymi fanami na Facebooku. Mogą być one zbliżone tematycznie do fanpage’a, jaki prowadzimy lub dotyczyć bezpośrednio naszej firmy. Możemy śmiało zapytać naszych fanów, co sądzą o naszym najnowszym produkcie, czy jakości świadczonych usług przez naszą firmę. Dyskusja z naszymi odbiorcami do doskonała okazja do poznania ich potrzeb oraz do wyciągnięcia wniosków, które pozwolą dopracować wiele procesów mających wpływ na końcową sprzedaż. Zadając pytania w publikowanych postach, wpływamy pozytywnie na algorytm, który zwiększa zasięg postów z dużą ilością komentarzy. Sama liczba polubień w obecnych czasach nie jest już taka kluczowa jak kiedyś.

3. Udostępnianie postów w grupach tematycznych

Dobrym pomysłem na pozyskanie pierwszych obserwujących lub zwiększenie zasięgu organicznego postów jest udostępnianie ich w grupach na Facebooku, które są tematycznie powiązane z naszym fanpage’em. Możemy je udostępniać z naszego profilu prywatnego na Facebooku lub przy pomocy fanpage’a, jeśli dołączyliśmy do niej jako nasza strona. Należy z tą możliwością oczywiście nie przesadzać, gdyż zbyt częste udostępnianie postów w grupach Facebook odczytuje jako spam. Możemy też publikować jako Fanpage post bezpośrednio w grupie, ale w tej sytuacji nie będziemy powiększać zasięgu swojej strony. Jest to mimo wszystko jakaś opcja na pozyskanie dodatkowych polubień. Przypominam, że osoby, które zareagują na nasz post, możemy zaprosić do polubienia fanpage’a.

4.  Odpowiadanie na komentarze fanów

Odpowiadanie na komentarze fanów nie tylko wpływa pozytywnie na budowanie z nimi ciekawych relacji, ale także na algorytm Facebooka. W sytuacji, gdy będziemy chętnie dyskutowali pod komentarzami naszych fanów, to posty będą się im częściej pojawiały. Jedną z ciekawszych metod, jakie ostatnio poznałem, jest odpowiedzenie na komentarz osoby, która dawno nie podejmowała interakcji z naszym fanpage’em. W tym celu odszukujemy stare posty na naszej stronie i odpowiadamy na komentarze tych osób. Gdy taki użytkownik po otrzymanym powiadomieniu nam odpiszę, to ponownie zaczną mu się pojawiać posty z naszego fanpage’a. Jest to więc ciekawa metoda, aby przypomnieć o fanpage’u swoim fanom, którzy dawno nie podejmowali z nim interakcji.

5. Angażujące treści

Angażujące treści publikowane na naszym fanpage’u pozwalają na wyróżnienie się wśród standardowych postów, które pojawiają się na tablicy każdego użytkownika. Gdy nasz fan, przewijając swój news feed, doceni nasz post i uzna go za angażujący, to jest duża szansa, że na niego zareaguje, skomentuje lub nawet go udostępni. Angażujące treści mają za zadanie skłonić użytkowników do podjęcia jakiejś akcji. Możemy poprosić naszego fana, aby odgadł nazwę filmu z dodanego przez nas zdjęcia lub rozwiązał rebus, czy zagadkę. Z moich obserwacji wynika też, że użytkownicy uwielbiają posty, gdzie głosuje się reakcjami lub dokańcza zdanie np. „Najlepsza gra komputerowa 2019 roku to…”.

6. Real Time Marketing

Każdego dnia w Polsce i na świecie ma miejsce wiele wydarzeń sportowych, kulturowych, czy muzycznych. Bardzo dobrym pomysłem jest, aby od czasu do czasu opublikować post, który nawiązuje do konkretnych sytuacji. Dzięki temu łatwiej o zaangażowanie naszych fanów, którzy z pewnością docenią, że marka obserwuje aktualne trendy i odpowiada na potrzeby konsumentów. Dobrze przeprowadzony marketing w czasie rzeczywistym znacznie zwiększa świadomość marki i pozyskiwanie nowych odbiorców. Real Time Marketing to też świetny sposób na zwiększenie zasięgów organicznych, gdyż posty tego typu są bardzo chętnie udostępniane.

real-time-marketing-przykladowy-post

Post opublikowany chwilę po awansie polskiej reprezentacji na MŚ 2018 w Rosji.

7. Udostępnianie postów przez fanów

Od czasu do czasu warto poprosić swoich fanów o udostępnienie konkretnego posta. Nie jest to nic złego o ile tego, nie nadużywamy. Wiadomo, że najlepiej, gdy to oni sami z siebie udostępniają nasze treści, bo oznacza to, że są one atrakcyjne. Niemniej, jednak gdy nasza firma organizuje ważne wydarzenie lub chcemy ogłosić ważną informację, to warto poprosić fanów o udostępnienie posta. Kiedy jesteśmy lubiani przez naszą społeczność, to możemy spodziewać się dużej liczby udostępnień. Jeżeli nasza firma działa lokalnie, to poprośmy znajomych o pomoc.

8. Organizowanie konkursów

Konkursy od lat cieszą się na Facebooku dużą popularnością. To świetna możliwość na zwiększenie zasięgu organicznego przez osoby biorące w nich udział. Przykładowo, kiedy prowadzimy fanpage o fotografii, to możemy zrobić konkurs na najładniejsze zdjęcie. Użytkownicy prezentujący swoje fotografie w komentarzu zachęcają tym samym inne osoby do wzięcia udziału w konkursie. Pod tego typu konkursami pojawiają się duże ilości komentarzy, gdyż nasi obserwujący nawzajem komentują i oceniają prace innych. Pamiętajmy, że przed zorganizowaniem konkursu należy stworzyć jego regulamin najlepiej w notatce i podać do niego link w poście. Trzeba wskazać tam wyraźnie, kto jest organizatorem konkursu i na czym on polega.

9. User generated content

Treści stworzone i opublikowane przez użytkowników i fanów marki, czyli User generated content to świetny sposób na lepsze poznanie swojej grupy docelowej. Dzięki temu, że Facebook docenia posty z dużą ilością komentarzy, to jest to też dobry sposób na zwiększenie zasięgu organicznego. Jeśli prowadzimy fanpage o aranżacji wnętrz, to możemy poprosić użytkowników o pokazanie własnego mieszkania w komentarzu. Większość osób na Facebooku chętnie dzieli się takimi rzeczami, bo lubi być oceniana przez innych. W przypadku fanpage’a, którego grupą docelową są dentyści, możemy poprosić fanów o opowiedzenie najśmieszniejszej historii, która przydarzyła im się podczas pracy w tym zawodzie.

10. Treści Video i Live

Facebook to główny konkurent Google’a, który jest właścicielem Youtube’a, a więc najpopularniejszego medium video. Portal społecznościowy Marka Zuckerberga robi wszystko, aby również na tej płaszczyźnie konkurować ze swoim odwiecznym rywalem. Treści Video osiągają więc na Facebooku największe zasięgi, a możliwość ich udostępniania zapewnia tym najlepszym miliony wyświetleń. Powstał nawet dedykowany szablon fanpage’a pod zamieszczanie filmików. Niektórzy twórcy tacy jak pranksterzy mogą osiągać lepsze wyniki niż na Youtube. Facebook zabiega też o względy streamerów, którzy nadają zazwyczaj swoje transmisje na Youtube i Twitchu. Z niektórymy z nich Facebook ma podpisane umowy na wyłączność, aby nie streamowali też gdzie indziej.

Czego unikać, aby nie stracić wysokich zasięgów?

Facebook coraz częściej kara fanpage’e za niestosowne działania. Najczęściej, gdy dany fanpage nie spodoba się algorytmowi Facebooka, to zostaje stale lub czasowo ucięty mu zasięg. Docieramy wtedy do znacznie mniejszej ilośc obserwujących niż wcześniej. Na szczęście najczęściej kończy się na czasowym filtrze, ale gdy sytuacja będzie się powtarzać, to możemy mieć ucięte zasięgi na stałe.

Czego więc zatem unikać, aby nie utracić wysokich zasięgów organicznych?

1. Dodawania zbyt dużej ilości postów

Dodawanie zbyt dużej ilości postów jednego dnia przez dłuższy okres czasu może przynieść więcej szkód niż pożytku. Nie każda treść wrzucona na nasz fanpage będzie wartościowa i ciekawa dla naszych fanów. Facebook traktuje to też jako nadużywanie zasięgów organicznych. Najczęściej w tym przypadku rozkłada nam zasięg na kilka postów. Gdy opublikujemy na przykład 3 posty dziennie i uzyskamy pod każdym 3.000 odbiorców, to w przypadku publikacji 9 postów będzie to już 1.000 odbiorców na każdy z nich. Sytuacja jest nieco inna, gdy prowadzimy portal informacyjny. Wtedy na większą ilość postów możemy sobie pozwolić o ile prowadzimy nasz fanpage zgodnie ze standardami społeczności.

2. Spamowania postami sprzedażowymi

Spamowanie postami sprzedażowymi to gwóźdź do trumny dla wysokich zasięgów organicznych. Użytkownicy nie lubią, gdy na ich ulubionych fanpage’ach pojawia się zbyt wiele tego typu postów. Facebook to widzi i stara się szybko reagować ucinając zasięgi takim treściom oraz całej stronie. Nasi fani mogą takie posty traktować też jako spam i zgłaszać je. Nie pozwólmy więc, aby nasi fani zrazili się do naszej strony i przestali ją obserwować. Możemy oczywiście od czasu do czasu zachęcić fanów do zakupu naszego produktu, ale starajmy się na Facebooku głównie angażować naszych odbiorców i budować społeczność skupioną wokół marki.

3. Zbyt dużej ilość linków zewnętrznych

Celem właściciela każdej strony internetowej jest pozyskiwanie stałych użytkowników oraz to, żeby jak najdłużej przebywali oni na stronie. Nie inaczej jest w przypadku Facebooka, który nie lubi jak administratorzy fanpage’y kierują użytkowników poza portal. Linki zewnętrzne mają wieć nieco niższe zasięgi niż te, które kierują np. do grupy na Facebooku. Jeśli chcemy przekierować duży ruch na naszą stronę internetową, to warto w tym celu stworzyć kampanię płatną w Facebook Ads. Warto wspomnieć też o tym, że najniższe zasięgi mają linki zewnętrzne prowadzące do Youtube’a. Jest to przyczyna tego, że Facebook mocno konkuruję z tym serwisem, jeśli chodzi o treści wideo.

4. Powielania contentu

Zbyt częsta publikacja tego samego contentu nie przyniesie żadnych korzyści. Facebook obniża zasięg postom o tej samej treści i grafice, które pojawiły się w krótkim odstępie czasu. Kiedy stworzyliśmy post, który osiągnął zadowalające zasięgi i odbiór naszych fanów, to zapewne chcielibyśmy jak najszybciej to powtórzyć. W tym celu często wrzucamy taki sam post, jak kilka dni temu. Facebook z łatwością wykrywa identyczny content i automatycznie obniża zasięgi. Jeśli zależy nam na wrzuceniu tego samego postu, to odczekajmy minimum parę miesięcy, aby nie znudzić się naszym odbiorcom i nie podpaść algorytmowi.

5. Zaniedbywania fanpage’a

Nie doprowadźmy do tego, aby Twój fanpage był martwy. Publikujmy regularnie, gdyż w innym przypadku odbiorcy przestaną nas śledzić. Kiedy prowadzimy fanpage firmowy i nasi potencjalni klienci zobaczą, że od dawna nic opublikowaliśmy, mogą stwierdzić, że nie zależy nam na klientach. Stwórzmy sobie harmonogram postów i starajmy się je publikować przynajmniej raz w tygodniu. Bardzo duża ilość potencjalnych klientów zwraca uwagę nie tylko na lajki, ale też na aktywność fanpage’a. Jeśli nie mamy czasu na prowadzenie swojej strony na Facebooku, możemy zlecić opiekę nad nią agencji marketingowej. Pamiętajmy, że bardzo ciężko postawić na nogi martwy fanpage, gdyż bardzo ciężko dotrzec do odbiorców, którzy dawno nie reagowali na zamieszczane przez Ciebie treści.

 

A Wy jakie macie sposoby na zwiększenie zasięgu organicznego? Pochwalcie się w komentarzu 🙂

 

Zobacz inne moje artykuły-> Artykuły
Chcesz poznać mnie lepiej?-> O mnie

Jeśli chcesz, abym coś dla Ciebie napisał, skontaktuj się ze mną -> Kontakt

JakubKorzyniewski

Pasjonat marketingu internetowego

Twitter Facebook
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze
Jakub Korzyniewski
Right Menu Icon