Jak stworzyć dużą grupę na Facebooku?

Grupy na Facebooku już jakiś czas temu stały się świetną alternatywą, a zarazem konkurencją forów internetowych. Zrzeszają one użytkowników, którzy są zainteresowani daną tematyką. Najpopularniejszymi są grupy kulinarne, aranżacji wnętrz mieszkań czy o zwierzętach. Zapewne trafiłeś tutaj, aby dowiedzieć się, jak zbudować tak dużą grupę na Facebooku? Jeśli tak to dobrze trafiłeś, gdyż jestem właścicielem kilku grup, a moja największa liczy 130.000 członków. Udało mi się rozwinąć ją do takich rozmiarów w rok i chętnie przekażę Ci kilka rad i wskazówek.

Moja grupa: https://www.facebook.com/groups/urzadzamymieszkaniazpomyslem/

Grupa publiczna czy prywatna?

Na początku należy podjąć decyzję dotyczącą ustawień prywatności naszej grupy. Możemy ją ustawić na publiczną lub prywatną – obie opcje mają swoje wady i zalety. Jeżeli zależy nam na większej ilości odbiorców, powinniśmy zdecydować się na grupę publiczną. Dużą zaletą takiej grupy jest fakt, że nie trzeba do niej należeć, aby widzieć posty. Posty w niej publikowane można udostępniać na swojej osi czasu lub w innych grupach, dzięki czemu zwiększa się zasięg organiczny. Jedna z największych kulinarnych grup w ostatnim roku zyskała 300 tys. członków, a to wszystko zasługa tego, że była ona publiczna. Należy pamiętać, że jeśli mamy grupę prywatną, a chcemy ją zmienić na publiczną, to musimy się zdecydować na zmianę przed osiągnięciem 5.000 członków. Grupę publiczną na prywatną możesz zmienić w każdym momencie.

Grupę prywatną często wybiera się w sytuacji, kiedy chcemy, aby należało do niej wąskie grono osób. Istnieje wiele grup przeznaczonych m.in. tylko kobiet lub osób z wąskiej dziedziny specjalistycznej np. lekarzy dermatologów. Właściciele takich grup bardzo często chcą, aby w takiej grupie znajdowały się osoby bezpośrednio związani z jej tematyką. Jeśli nie należymy do takiej grupy, to nie zobaczymy postów, które zostały w niej opublikowane. Nie oznacza to, że grupę skierowaną do szerokiego grona odbiorców musimy ustawiać jako prywatną. Jest wiele grup, które są skierowane do szerokiego grona odbiorców, ale ustawione jako prywatne. Administratorzy takich grup wolą po prostu, aby użytkownik mógł przeglądać posty po dołączaniu do niej.

opcje-prywatnosci-grup

*Jeżeli zależy Ci na zbudowaniu większej grupy, wybierz grupę publiczną.

Więcej o ustawieniu prywatności grup tutaj -> Grupa prywatna czy publiczna?

Jaki rodzaj grupy wybrać?

Na Facebooku mamy do wyboru 7 rodzajów grup. Możesz go w każdym momencie zmienić zależnie od Twojej potrzeby. Domyślny rodzaj grup to „Ogólna”, posiada ona podstawowe funkcje i jest ona najczęściej spotykaną na Facebooku.

Pozostałe rodzaje grup to:

  • Kupno i sprzedaż – umożliwia członkom grupy na tworzenie ogłoszeń sprzedażowych. Dodając ofertę w jednej grupie, możemy jednocześnie opublikować ją na innych grupach sprzedażowych oraz na Marketplace
  • Gry – możemy powiązać grupę z grą. Ułatwia to organizowanie i zarządzanie turniejami gier komputerowych.
  • Edukacja społecznościowa – taki rodzaj grupy umożliwia administratorom tworzenie modułów edukacyjnych dla członków grupy.
  • Oferty pracy – grupa o takim rodzaju pozwala pracodawcom na zamieszczanie ogłoszeń o pracę.
  • Praca – umożliwia ona kontakt pracodawcy z pracownikami bez dodawania ich do znajomych.

Należy pamiętać, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby zarządzać grupą ogólną z ogłoszeniami o pracę. Wiele polskich grup nazywa się przykładowo „Kupię/Sprzedam/Zamienię Poznań”, a mają ustawiony rodzaj na ogólną.

Nazwa grupy

Przy zakładaniu grupy musimy oczywiście zastanowić się nad jej nazwą. To bardzo kluczowa kwestia, która może mieć duży wpływ na rozwój grupy. Nazwa powinna być adekwatna do tematyki grupy, a także łatwa do zapamiętania. Jeśli tworzymy grupę sprzedażową, to warto w niej zawrzeć takie słowa kluczowe jak: kupię, sprzedam, zamienię. Użytkownicy często szukają takich grup, używając tych fraz.

Czasami dobrym pomysłem będzie upchanie wszystkich możliwych słów kluczowych związanych z tematem naszej grupy. Przykładowo robiąc grupę o aranżacji wnętrz mieszkań, można użyć takich fraz jak: mieszkanie, dom, remont, dekoracje, aranżacja wnętrz, urządzanie. Z jednej strony nazwa takiej grupy jest dość nieczytelna, jednak jest duże prawdopodobieństwo, że użytkownik łatwo natrafi na taką grupę po wpisaniu, któregoś z tych słów.

Kreatywnym rozwiązaniem, które może pozytywnie wpłynąć na aktywność w grupie będzie użycie Call To Action w jej nazwie. Jeżeli zamierzamy założyć grupę o fotografii, to możemy nadać jej przykładowo nazwę „Pokaż swoje zdjęcie”. Jeśli wcześniej mieliśmy już taką grupę, ale pod inną nazwą to gwarantuję, że po zastosowaniu w niej Call To Action odczujemy wzrost aktywności wśród swoich użytkowników.

Pamiętajmy, że nazwę grupy możemy zmieniać co 28 dni, nielimitowaną ilość razy.

nazwa-grupy-call-to-action

*Przykładowe Call To Action w nazwie grupy.

Tematyka grupy

Zastanówmy się też dobrze nad tematyką grupy. Najpopularniejsze polskie grupy są o tematyce kulinarnej, aranżacji wnętrz mieszkań, motoryzacyjnej czy o modzie. Możesz oczywiście zrobić też grupę sprzedażową, która może być przeznaczona dla lokalnej społeczności lub mieć charakter ogólnopolski. Grupy sprzedażowe osiągają zazwyczaj do kilkudziesięciu tysięcy członków w zależności od wielkości miasta. Największa grupa tego typu ma około 200.000 członków.

Osobiście polecam utworzenie grupy o określonej tematyce. W grupach sprzedażowych trudno o ciekawą dyskusję, gdyż użytkownicy wystawiają tam przede wszystkim ogłoszenia. Grupy tematyczne cieszą się największą popularnością wśród użytkowników Facebooka. Jeśli uda nam się stworzyć dużą grupę to bez problemu możemy na niej zarobić, podejmując współpracę z firmami lub działając w programach partnerskich.

Jak zbudować dużą grupę na Facebooku?

Duża grupa na Facebooku to marzenie wielu administratorów takich społeczności na Facebooku. Nie każda grupa zdobędzie 100.000 członków, ale przy odrobinie wysiłku i samozaparcia jesteś w stanie pozyskać satysfakcjonującą ilość użytkowników. Przybliżę Ci teraz kilka porad, jak zdobyć o wiele więcej członków niż już masz.

Zbudowanie dużej grupy na Facebooku – najlepsze praktyki:

  1. Zaproszenie znajomych – jeżeli dopiero założyliśmy grupę to dobrym pomysłem, będzie zaproszenie do niej swoich najbliższych znajomych. Jeśli grupa im się spodoba to z pewnością, polecą ją dalej.
  2. Połączenie grupy z fanpage’em – kiedy mamy dużą stronę na Facebooku i chcemy zrobić jeszcze grupę o tej samej tematyce, to połączmy ją z fanpage’em. Będziemy mogli publikować posty jako fanpage, a dodatkowo zaprosić do grupy osoby, które go polubiły.
  3. Reklama na Fanpage’u – jeśli prowadzimy fanpage powiązany tematycznie z naszą grupą, to regularnie o niej przypominajmy i zachęcajmy swoich fanów do dołączenia. Link do grupy możemy podawać w opisie posta lub w komentarzu (pamiętajmy, że komentarz dodany przez fanpage zawsze będzie najwyżej ze wszystkich).
  4. Blog/Instagram/Strona internetowajeżeli posiadamy dodatkowo bloga, Instagrama, stronę internetową czy Youtube to warto wykorzystać zasięgi zbudowane na tych kanałach, aby przekierować ludzi do naszej grupy.
  5. Promocja na grupach/forach dyskusyjnychmożemy też oczywiście promować swoją grupę na grupach i forach dyskusyjnych, które są powiązane tematycznie z nią tematycznie. Twórzmy tam wartościowy content i naturalnie zachęcajmy do odwiedzenia naszej społeczności. Warto też zapytać administratorów innych grup o zgodę na publikację reklam.
  6. Facebook Ads – co prawda nie ma jeszcze na Facebooku możliwości płatnej reklamy grupy. Można natomiast zrobić kampanię z celem „Aktywność”, która wygeneruje więcej kliknięć linka prowadzącego do Twojej grupy.
  7. Słowa kluczowe w nazwie grupy – dobrą praktyką jest zastosowanie słów kluczowych powiązanych z tematyką grupy w jej nazwie. Możemy też wymyślić podobną nazwę do największych grup w naszej niszy. Jeżeli ktoś będzie przez wyszukiwarkę Facebooka wpisywał nazwę większej grupy, to jest duża szansa, że trafi też na naszą.
  8. Pomoc użytkowników grupy – możemy zachęcić też członków naszej grupy do pomocy przy jej promocji. Warto poprosić ich, żeby poinformowali o grupie swoich znajomych. Pomyślmy też nad kreatywnym konkursem dotyczącym promocji grupy i zaoferujmy uczestnikom nagrodę.
  9. Angażowanie użytkowników grupy – dajmy przykład członkom naszej grupy i angażujmy się w dyskusje pojawiające się na niej. Jeżeli będziemy aktywni, to pociągniemy za sobą innych użytkowników, którzy bardzo chętnie będą publikować własne treści.
  10. Współpraca z Influencerami – jeśli to możliwe podejmijmy współpracę z Influencerami. Członkowie grup uwielbiają wdawać się z dyskusje z osobami, które są ich idolami bądź autorytetem. Jeśli nasza grupa jest duża, możemy umówić się z taką osobą na wzajemną reklamę. Influencer może wtedy reklamować się przykładowo w naszej grupie za reklamowanie jej na swoim Insta Story.

grupa-facebook-opis

*dobry opis grupy może zachęcić użytkowników, aby dołączyli do grupy.

Do czego można wykorzystać dużą grupę?

Grupę na Facebooku możemy prowadzić hobbistycznie, ale też w celach zarobkowych. Posiadając przykładowo własny sklep internetowy, możemy promować w nim swoje produkty. Najlepiej, aby w tym przypadku grupa pasowała tematycznie do asortymentu w naszym sklepie. Jeśli mamy już sklep internetowy sprzedający elektronikę, pomyślmy nad stworzeniem grupy o tej tematyce. Możemy też oczywiście zarabiać na wiele innych sposób, kiedy jesteśmy właścicielami dużej grupy na Facebooku. W grę wchodzi współpraca z firmami lub zarabianie w programach partnerskich. W przypadku tej drugiej opcji zazwyczaj umieszczamy tzw. reflinki na swojej grupie i dostajemy prowizję od wygenerowanej sprzedaży.

Wiele administratorów grup na Facebooku wynajmuje powierzchnię reklamową innym firmom m.in. w zdjęciu w tle lub przypiętym poście. Nie jest to do końca zgodne z regulaminem Facebooka, ale wiele osób wykorzystuję tę lukę eksploatacyjną i uważam, że nie ma nic w tym złego. Usługa to usługa, a administratorzy dużych grup poświęcają ogrom czasu na moderację postów i nie tylko.

Dużo informacji o programach partnerskich znajdziesz tutaj: zarabiam.com

 

Zobacz inne moje artykuły-> Artykuły
Chcesz poznać mnie lepiej?-> O mnie

Jeśli chcesz, abym coś dla Ciebie napisał, skontaktuj się ze mną -> Kontakt

JakubKorzyniewski

Pasjonat marketingu internetowego

Twitter Facebook
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze
Jakub Korzyniewski
Right Menu Icon