Jak działa Google Search Console?

Google Search Console to darmowe narzędzie dla administratorów stron internetowych. Pozwala ono na sprawdzenie stanu indeksacji naszej strony przez wyszukiwarkę Google, a także m.in. na sprawdzenie, na jakich stronach znajdują się linki do naszej witryny. Narzędzie jest idealnym uzupełnieniem Google Analytics, z którym można go połączyć. W tym artykule dowiesz się o najważniejszych możliwościach, jakie oferuje Google Search Console.

Instalacja i weryfikacja domeny w Google Search Console

jak-zainstalowac-google-search-console

Aby dodać naszą stronę do Google Search Console musimy kliknąć przycisk “Dodaj usługę”, a następne podać pełen adres domeny. Jeśli posiadamy certyfikat SSL, to powinniśmy wpisać adres naszej strony z przedrostkiem “https://”. Następnie klikamy przycisk “Dalej” i przechodzimy do etapu weryfikacji naszej domeny.

jak-zweryfikowac-domene-google-search-console

Google Search Console umożliwia nam zweryfikowanie domeny przy pomocy aż 5 różnych sposobów:

  • Przesłanie pliku HTML na serwer – przy użyciu tej metody pobrany plik HTML musimy umieścić na serwerze FTP w głównym katalogu z naszą stroną. Zazwyczaj ten katalog to public html.
  • Tag HTML – Korzystając z tego sposobu musimy umieścić znacznik z identyfikatorem w seakcji “<head>” strony głównej. Znany CMS WordPress umożliwia instalację GSC przy pomocy Yoast SEO i wielu innych wtyczek.
  • Panel zarządzania domeną – Zweryfikować naszą domenę w Google Search Console możemy przy użyciu panelu zarządzania domeną. Konieczne jest wtedy dodanie rekordy TXT z identyfikatorem Google do konfiguracji DNS weryfikowanej domeny.
  • Google Analytics – kiedy wdrożyliśmy na swojej stronie Google Analytics, to za jego pomocą możemy zweryfikować własność strony w Google Search Console.
  • Menedżer tagów Google – Metoda ta wymaga posiadanie konta na stronie menedżera tagów: https://tagmanager.google.com.

Do czego służy Google Search Console?

widok-glowny-google-search-console

*Widok panelu głównego w Google Search Console.

Google Search Console pomaga administratorom stron w monitorowaniu pozycji witryny w wyszukiwarce Google, a także w  eliminowaniu wszelkich błędów z nią związane. Dzięki Google Search Console:

1. Prześlemy mapę witryny

Za pomocą Google Search Console możesz przesłać mapę witryny. Jest to plik XML, zawierający szczegółowe informacje o Twojej stronie. Przesyłając mapę witryny, ułatwiamy robotom indeksującym jej analizowanie.

2. Tymczasowo usuniemy podstrony naszej witryny

Przy pomocy Google Search Console tymczasowo, bo na okres 6 miesięcy usuniemy wskazane adresy URL. Dzięki tej możliwości mamy większą kontrolę nad tym, jakie podstrony z naszej witryny pojawią się w wyszukiwarce internetowej.

3. Sprawdzimy stan indeksowania

Dzięki Google Search Console dowiemy się jakie podstrony naszej witryny zostały prawidłowo zaindeksowane, wykluczone czy jakie posiadają błędy. Jeśli wykluczyłeś konkretną podstronę za pomocą robots.txt lub “no index” to na pewno dostaniesz taką informację w zakładce “Stan”.

4. Dowiemy się skąd pochodzą użytkownicy

Google Seach Console pozwala sprawdzić, skąd pochodzą użytkownicy odwiedzający naszą stronę. Jest to bardzo ważny aspekt, kiedy chcemy dotrzeć do właściwych osób, którzy mieszkają w wybranym obszarze geograficznym. W zakładce “Kraje” zobaczymy liczbę kliknięć, które nasza witryna pozyskuje z każdego kraju.

5. Sprawdzimy, po jakich słowach kluczowych odnajdują nas użytkownicy

Każdy, kto znajduje naszą stronę internetową, wykorzystuje do tego wyszukiwarkę, w którą wpisuje określone frazy. W Google Search Console zobaczymy najczęstsze słowa kluczowe, które przyciągają użytkowników na naszą witrynę. W zakładce “Zapytania” znajdziemy zarówno liczbę kliknięć, jak i wyświetleń danej frazy. Po kliknięciu w dowolne słowo kluczowe otrzymamy informację, w jakich krajach została ona najczęściej wyszukiwana oraz, z jakich urządzeń korzystali użytkownicy.

6. Zobaczymy, jakie podstrony generują najwięcej wejść na stronę

W Google Search Console sprawdzimy podstrony, które generują nam najwięcej wejść z wyszukiwarki Google. Możemy również zobaczyć, jak prezentują się one pod względem współczynnika CTR, który określa % kliknięć w podstronę w stosunku do jej wyświetleń w organicznych wynikach wyszukiwania. Wskaźnik CTR można zwiększyć przy pomocy odpowiedniego meta title i meta description.

7. Dowiemy się, z jakich urządzeń korzystają użytkownicy

Posiadanie strony internetowej w dzisiejszych czasach dostosowanej do urządzeń mobilnych jest rzeczą niezbędną. Mimo wszystko dobrze jest wiedzieć, jaka część użytkowników korzysta z naszej strony przy użyciu komputera, smartfona, czy tableta. Podobnie, jak w przypadku innych danych również i te możemy sprawdzić pod kątem wyświetleń, współczynnika klikalności, czy średniej pozycji w Google.

8. Sprawdzimy, czy strona działa prawidłowo na urządzeniach mobilnych

W internecie mamy sporo narzędzi, które pomogą nam przeprowadzić diagnostykę strony pod kątem działania urządzeń mobilnych. Mimo to warto również użyć Google Search Console, aby potwierdzić, że nasza witryna jest przystosowana pod obecne standardy, gdzie ruch mobilny zyskuje na znaczeniu.

9. Zobaczymy, jakie strony do nas linkują

W Google Search Console możemy sprawdzić, jakie strony linkują do naszej witryny. Zobaczymy też, jakie podstrony są najczęściej linkowane oraz jak dużo linków znajduje się na konkretnej stronie internetowej nienależącej do nas. Wysokiej jakości linki przychodzące zwiększają autorytet naszej strony w oczach algorytmu Google.

10. Będziemy wiedzieli o uszkodzonych linkach

Uszkodzone linki na naszej stronie internetowej mogą wywołać niemałe zamieszanie wśród użytkowników. W sekcji “Stan” znajdziemy szczegółowe informacje o błędach znalezionych podczas indeksowania. Po kliknięciu w daną podstronę możemy znaleźć informację o tym, jaki jest problem z linkiem. Wszystkie informacje możemy wykorzystać przy optymalizacji naszej strony internetowej, która pomoże wyeliminować wszelkie błędy.

Kto powinien korzystać z Google Search Console?

Google Search Console to bardzo proste, ale przydatne narzędzie, które może być z powodzeniem używane zarówno przez nowicjuszy, jak i specjalistów. Kto powinien korzystać z GSC, aby wiedzieć, jak najwięcej o danej stronie internetowej?

  • Właściciele firm – nie trzeba osobiście używać Google Search Console, ale warto dowiedzieć się co nieco o tej usłudze i dostępnych w niej funkcjach, aby poznać podstawy optymalizacji witrny.
  • Specjaliści ds. SEO i marketingu – dla osób zajmujących się marketingiem internetowym Google Search Console będzie bardzo. Dzięki informacjom z Search Console mogą podejmować lepsze decyzje techniczne i marketingowe związane z optymalizacją pozycji strony w wyszukiwarce.
  • Administratorzy stron – każdy właściciel strony powinien dbać o jej prawidłowe działanie. Search Console umożliwia monitorowanie witryny i pomaga rozwiązywać problemy związane z serwerem, indeksacją strony oraz jej bezpieczeństwem.
  • Programiści – jako że Google Search Console informuje na bieżąco o typowo technicznych błędach pojawiających się na stronie, może się ono przydać dla osób zarządzających kodem źródłowym witryny.

Podsumowanie

Google Search Console to darmowe narzędzie przeznaczone do monitorowania pozycji strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Jest ono bardzo cenione przez specjalistów od szeroko rozumianego marketingu internetowego. Konfiguracja, jak i samo korzystanie z Search Console jest bardzo łatwe, dlatego narzędzie może być z powodzeniem używane też przez właścicieli prywatnych stron internetowych.

Dlaczego warto korzystać z Google Search Console?

  • Łatwy bieżący monitoring dostępu robotów Google do naszej strony.
  • Możliwość zgłaszania nowych podstron w celu szybszej indeksacji.
  • Stała kontrola nad indeksacją strony.
  • Możliwość podglądu słów kluczowych, na które wyświetla się nasza witryna (średnia pozycja, liczba kliknięć i współczynnik CTR).
  • Podgląd linków przychodzących do naszej strony.
  • Stała kontrola nad prawidłowym wyświetlaniem i obsługą strony przez użytkowników urządzeń mobilnych.
  • Uzyskiwanie informacji o stanie technicznym strony (bezpieczeństwo, ochrona przed złośliwym oprogramowaniem).

 

Zobacz inne moje artykuły-> Artykuły
Chcesz poznać mnie lepiej?-> O mnie

Jeśli chcesz, abym coś dla Ciebie napisał, skontaktuj się ze mną -> Kontakt

JakubKorzyniewski

Pasjonat marketingu internetowego

Twitter Facebook
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze
Jakub Korzyniewski
Right Menu Icon