Jak długo trwa pozycjonowanie strony? – pierwsze efekty pozycjonowania

Pozycjonowanie strony to złożony proces i trzeba uzbroić się w cierpliwość, aby dostrzec pierwsze efekty. Osiągnięcie satysfakcjonujących pozycji fraz, które są związane z naszym biznesem, może zająć naprawdę sporo czasu. Rejestrujemy nową domenę, publikujemy kilka ciekawych artykułów, by tydzień później zadać sobie pytanie – co poszło nie tak, że strona nie jest wysoko w wyszukiwarce Google? Odpowiedź jest prosta, potrzeba czasu.

Długość pozycjonowania – główne czynniki

Poniżej przedstawię najważniejsze czynniki, które mają wpływ na długość pozycjonowania strony. Oczywiście do każdego przypadku powinno się podchodzić indywidualnie, dlatego należy je wziąć pod uwagę.

1. Branża, w której działamy

Każda branża jest inna, dlatego to, w jakiej znajduje się nasz biznes, ma bardzo duże znaczenie. W niektórych branżach efekty mogą przyjść szybko, w innych później. Startując od zera ze stroną swojej firmy, musimy przeanalizować naszą konkurencję, określić grupę docelową oraz oszacować konwersję z organicznych wyników wyszukiwania. Nieco trudniej będzie pozycjonować nową stronę warsztatu samochodowego w dużym mieście od serwisu oferującego produkty czy usługi w małej miejscowości.

2. Konkurencja

W głównej mierze chodzi tutaj o konkurencyjność fraz. Należy pamiętać o tym, że konkurencja w internecie nie zawsze jest odzwierciedleniem konkurencji w rzeczywistości. Startując z małym sklepem internetowym najczęściej, nie mamy szans, aby walczyć z ogromnymi przedsiębiorstwami w przypadku zbyt ogólnych fraz takich jak “meble do kuchni”. Warto wtedy rozważyć frazy z długiego ogona, czyli tzw. long tails. Będziemy mieć wtedy szansę, aby pojawić się w TOP 10 na mało konkurencyjne frazy.

3. Wiek i historia domeny

Na szybsze efekty pozycjonowania strony internetowej mogą liczyć właściciele starszych domen. Bardzo ważna jest także historia domeny oraz to, czy znajdują lub znajdowały się na niej treści. Łatwiej i szybciej jest pozycjonować stronę, która ma już swoją historię i prowadzą do niej linki. Zdarzają się też niestety przypadki, kiedy historia domeny może być niekorzystna. Strona mogła zostać np. ukarana przez Google i mieć nałożony filtr. Strona internetowa w takim przypadku znajduje się na bardzo niskich pozycjach w wyszukiwarce i znacznie wydłuża się jej pozycjonowanie. W pierwszym przypadku należy pozbyć się filtra, którego usuwanie może trwać nawet kilka miesięcy. Przyczyną filtra jest najczęściej niska jakość usług pozycjonujących.

4. Zmiany algorytmów Google

Jeden z czynników, na który nie mamy niestety żadnego wpływu. Pozycja naszej strony internetowej w wyszukiwarce Google często zależy od algorytmów, które często się zmieniają. Nasza strona może wtedy zaliczyć spadek na wcześniej wypracowane pozycje. Bardzo ważne jest więc, aby szybko i sprawnie zareagować na zmiany w algorytmach Google lub w przypadku spadków widoczności naszej strony.

5. Nasza wiedza o SEO

Wiedza o SEO ma bardzo ważny wpływ w przypadku długości pozycjonowania strony internetowej. I to nie tylko w przypadku, gdy decydujemy się na samodzielne pozycjonowanie naszej strony internetowej. Wiedza o SEO jest także potrzebna przy współpracy ze specjalistą od pozycjonowania stron internetowych. Szybki przepływ informacji o strategii firmy, wspólny wybór fraz kluczowych znacznie przyśpiesza pozycjonowanie strony internetowej. Często specjaliści SEO rekomendują właścicielom stron właściwy dobór treści, który samodzielnie oni tworzą.

Kiedy zauważymy pierwsze efekty pozycjonowania?

Pierwsze efekty pozycjonowania powinniśmy odczuć po 3-6 miesiącach w zależności od tego, jakie działania wcześniej podjęliśmy. Przy pozycjonowaniu szerokim możemy liczyć na dość wysokie pozycje, stosując mało popularne frazy. Chodzi oczywiście o tzw. long tail, czyli frazy z długiego ogona. Jest to dobry sposób na SEO w przypadku, gdy nie jesteśmy w stanie konkurować na bardzo popularne frazy z dużymi firmami z naszej branży, które działają na rynku już kilka lat.

Przy pozycjonowaniu strony na popularne i często używane frazy z pierwszymi efektami pierwsze efekty również ujrzymy po kilku miesiącach. Walka o czołowe pozycje, czyli o TOP 10 może jednak wydłużyć się do minimum kilkunastu miesięcy, a w skrajnych przypadkach nawet paru lat. Problem w tym przypadku mają głównie nowopowstałe sklepy internetowe, których właściciele na wzrost ruchu i sprzedaży muszą dość długo czekać.

Mała strona o zasięgu lokalnym nawet przy małej ilości treści może liczyć na wzrost widoczności po 2-3 miesiącach. Wynika to z tego, że strony lokalnych firm nie mają potrzeby pozycjonowania się w globalnych wynikach wyszukiwania. Dobrze przeprowadzona optymalizacja, a potem praca nad działaniami off-site pozwalają dosyć szybko dotrzeć do TOP 10 organicznych wyników wyszukiwania.

efekty-dzialan-seo

*Wykres przedstawiający liczbę wyświetleń i kliknięć jednego z moich artykułów. Artykuł został opublikowany na początku marca, a stał się bardziej widoczny w czerwcu.

Jak przyśpieszyć pozycjonowanie?

Kiedy założymy nddsssssdsdową stronę internetową i dodamy na niej treści, to warto przyśpieszyć indeksację, wykorzystując Google Search Console. Niezbędne będzie też przygotowanie mapy witryny, która wyświetla strukturę naszej strony, jej sekcje i linki. Pomaga ona wyszukiwarce Google szybciej indeksować stronę internetową.

Prędkość indeksowania własnej strony internetowej, możemy poprawić też, stosując linkowanie wewnętrzne. Zabieg ten wzmacnia ogólną wartość strony internetowej i pomaga użytkownikom poruszanie się po niej. Do linkowania wewnętrznego potrzebujemy dużej ilości treści na wielu podstronach naszej witryny. Linkowanie powinno odbywać się w sposób naturalny i być ułatwieniem przede wszystkim dla użytkowników naszej strony. Możemy np. kierować do powiązanego artykułu lub podstrony z produktem.

Dobrym sposobem na przyśpieszenie widoczności naszej strony w wyszukiwarce będą też działania off-site takie jak link building czy budowanie zaplecza. Chodzi tutaj głównie o pozyskiwanie linków zwrotnych z domen o wysokim autorytecie. Dobrze przeprowadzony link building wzmacnia zaufanie do naszej domeny i znacznie przyśpiesza proces jej indeksacji. Wartościowe linki możemy pozyskiwać z forów, blogów, własnych stron zapleczowych, portali ogłoszeniowych, czy ze wpisów gościnnych.

Więcej o link buildingu dowiesz się w tym artykule —> Link building – kiedy jest skuteczny i na czym polega?

Pozycjonowanie strony – czego unikać?

Szybkie wypozycjonowanie strony może być pokusą dla osób, dla których ważne są tylko i wyłącznie wysokie pozycje. Często takie osoby praktykują Black Hat SEO, które pozwala na zwiększenie pozycji witryny w wyszukiwarce internetowej przy użyciu technik naruszających warunki korzystania z wyszukiwarki. Działania te dążą do zadowolenia algorytmu wyszukiwarek, a nie do rozwiązania problemów i odpowiedzi na pytania użytkowników.

Stosowanie praktyki Black Hat SEO często kończy się czasowym ukaraniem strony internetowej lub całkowitym zablokowaniem strony w wyszukiwarkach. Technika ta przynosi zazwyczaj krótkotrwały sukces, który w ostateczności przynosi więcej złego niż dobrego.

Najpopularniejsze techniki w Black Hat SEO:

  1. Upychanie słów kluczowych – wypełnianie treści nieistotnymi wyrażeniami w celu manipulowania pozycją witryny prowadzi do niezadowolenia użytkowników. Duża ilość powtarzanych słów może sprawić, że strona w ogóle nie będzie uwzględniona dla danej frazy.
  2. Maskowanie treści – praktyka polegająca na pokazywaniu użytkownikom jednego fragmentu treści, a wyszukiwarkom drugiego. Tę technikę wykorzystuję się po to, aby zdobyć miejsce w rankingu dla wyrażeń, których treść w ogóle nie dotyczy.
  3. Ukryte przekierowania – technika polegająca na wysłaniu kogoś na inny adres URL niż ten, na który kliknięto. Osoby praktykujący Black Hat SEO manipulują w ten sposób rankingiem.
  4. Niska jakość zawartości – wszelkie treści skopiowane z innej strony. Duplikacja zawartości z innych witryn jest surowo karana przez Google, który obniża takiej stronie internetowej pozycje w wyszukiwarce.
  5. Płatne linki – kupowanie i sprzedawanie linków jest surowo zabronione. Tego typu technika jest bardzo szybko wykrywana przez Google, który karze właścicieli stron za tego typu praktyki.
  6. Farmy linków – strona lub zbiór witryn powstałych w celu budowania zaplecza linków zewnętrznych. Zawyża się w ten sposób liczbę linków zwrotnych dla konkretnej podstrony.

Przeczytaj też artykuł o najczęstszych błędach w pozycjonowaniu stron internetowych.

Podsumowanie

Pozycjonowanie strony i SEO to procesy wymagające cierpliwości i zaangażowania. Kiedy na naszej witrynie będziemy publikować wartościowe dla użytkowników treści z pewnością z czasem naszą stronę, doceni Google. Zaczniemy wtedy pojawiać się na zdecydowanie wyższych pozycjach na frazy kluczowe związane z naszą branżą i charakterem naszej działalności. Aby przyśpieszyć cały proces pozycjonowania należy posiadać ogromną wiedzę o SEO lub działania zlecić renomowanej agencji marketingowej, która zrobi to za nas.

Kiedy nie chcemy czekać tygodniami na pierwsze efekty oraz wysokie pozycje w wynikach organicznych, możemy skorzystać z kampanii linków sponsorowanych. Dzięki Google Ads możemy pojawić się na pierwszej stronie wyników Google od razu po uruchomieniu kampanii. Jest to szczególnie niezła metoda dla osób prowadzących sezonowy biznes. Google Ads daje też możliwość sprawdzenia potencjału danych słów kluczowych i sprawdzenia, czy w rzeczywistości generują wartościowy ruch.

 

Zobacz inne moje artykuły-> Artykuły
Chcesz poznać mnie lepiej?-> O mnie

Jeśli chcesz, abym coś dla Ciebie napisał, skontaktuj się ze mną -> Kontakt

JakubKorzyniewski

Pasjonat marketingu internetowego

Twitter Facebook
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze
Jakub Korzyniewski
Right Menu Icon