Grupy na Facebooku z roku na rok zyskują na popularności. Robią furorę nie tylko w naszym kraju, ale i za granicą. Głównym celem takich grup jest skupienie dużej liczby ludzi wokół jakiejś tematyki. W Polsce najpopularniejsze są grupy o aranżacji wnętrz oraz kulinarne. Takie grupy służą głównie w celu dyskusyjnym, można się w nich także dużo dowiedzieć i uzyskać pomoc. Jest to również doskonałe narzędzie dla firm, które chcą budować świadomość swojej marki, komunikować się ze swoimi potencjalnymi klientami oraz czynnie ich poszukiwać. Od kiedy Facebook umożliwił połączenie fanpage’a z grupą, te zyskały bardzo mocno na znaczeniu.
Facebook umożliwia ustawienie prywatności grupy na “publiczna” oraz na “prywatna“. Do niedawna była jeszcze możliwość ustawienia grupy tajnej, do której mogły dołączyć jedynie osoby posiadające link do danej grupy. Główną różnicą pomiędzy grupą publiczną a grupą prywatną jest fakt, że w tej pierwszej możemy podejrzeć posty znajdujące się w grupie, nie będąc jej członkiem. Żeby zobaczyć natomiast posty w grupie prywatnej, należy do niej dołączyć lub zostać do niej zaproszonym.
Główną zaletą w przypadku grupy publicznej jest szybszy wzrost liczby członków. Pewna polska grupa kulinarna, która jest publiczna w ostatnim roku, zyskała ponad 200 tysięcy nowych członków. Wszystko dlatego, że użytkownicy mogli udostępniać na swojej osi czasu, innych grupach czy fanpage’ach posty pochodzące z tej grupy. Duży wpływ na przyrost członków w takich grupach ma także fakt możliwości oznaczania swoich znajomych. Osobie oznaczonej pod jakimś postem może spodobać się grupa i chętnie do niej dołączy. Kolejnym ciekawym udogodnieniem jest możliwość znalezienia posta lub grupy po wpisaniu konkretnego pytania w wyszukiwarkę Facebooka.
Dla niektórych wadą takich grup będzie niemożliwość ukrycia postów przed znajomymi. Niektóre osoby nie lubią zdradzać znajomym swoich poczynań w internecie, a te można łatwo śledzić, wpisując imię i nazwisko takiej osoby w wyszukiwarkę Facebooka. Często grupa publiczna nie jest zbyt dobrym rozwiązaniem dla zawężonej grupy odbiorców takich jak: lekarze, prawnicy czy adwokaci.
*W grupie publicznej nie będąc członkiem, można podejrzeć listę postów oraz zdjęć.
Zaletą grupy prywatnej jest możliwość swobodnego postowania bez obawy, że zobaczą go Twoi znajomi, których nie ma w grupie. Często nie chcemy, aby Ci dowiedzieli się o naszych problemach. Jeśli natomiast znajdziemy znajomych w grupie, w której chcemy dodać poufnego lub wstydliwego posta z powodu np. trądziku mamy do wyboru, albo poszukać innej grupy lub taką osobę zablokować. Wiem, brzmi drastycznie, ale sam kiedyś miałem taką sytuację, że zależało mi na dodaniu posta w konkretnej grupie, a tam był mój znajomy, przed którym nie chciałem się odkryć. Drugą ważną zaletą jest fakt, że treści z grupy nie wpadają w niepowołane ręce. Dużo grup prywatnych na Facebooku jest prowadzonych profesjonalnie i administracja nie wpuszcza do niej każdego i sprawnie weryfikuję prośby o dołączenie do grupy.
Największą wadą grupy prywatnej jest brak możliwości udostępniania posta. Często widzimy w takich grupach prywatnych ciekawe zdjęcia i film i nie możemy go jednym kliknięciem pokazać znajomemu. Musimy takowe zdjęcie czy film zgrać na dysk lub w przypadku zdjęcia zrobić print screena. Inne wady to brak możliwości oznaczania znajomych w postach czy komentarzach, gdy ich nie ma w grupie. Niestety nie można znaleźć też grup prywatnych, wpisując w wyszukiwarkę zapytanie, które znajduję się w postach takich grup.
*W grupie prywatnej nie będąc członkiem, nie można podejrzeć listy postów oraz zdjęć.
Grupy na Facebooku stają się coraz popularniejsze z perspektywy użytkowników. Pozwalają dość szybko uzyskać informację na dany temat, a niekiedy pomagają rozwiązać dowolny problem. Największe z nich w Polsce mają po 600-800 tysięcy członków. Jednak kluczowe decyzje oprócz nazwy grupy czy jej tematyki należy podjąć na początku. Tyczy się to właśnie ustawienia prywatności takiej grupy, dlaczego na początku? A to dlatego, że wyboru prywatności można dokonać maksymalnie do czasu uzyskania 5.000 osób w grupie. Ustawienia prywatności można też zmieniać raz na 28 dni jeśli spełniamy warunek posiadania odpowiedniej liczby członków.
Zobacz inne moje artykuły-> Artykuły
Chcesz poznać mnie lepiej?-> O mnie
Jeśli chcesz, abym coś dla Ciebie napisał, skontaktuj się ze mną -> Kontakt