Ghostwriting – na czym polega?

Ghostwriting to odmiana copywritingu, która polega na anonimowym tworzeniu autorskich tekstów na rzecz innych firm. Tak zwany ghostwriter po skończeniu swojego dzieła przekazuje autorstwo na rzecz zleceniodawcy. W praktyce więc zleceniodawca staję się oficjalny autorem dzieła, jednak w teorii jest to nie zgodne z prawem.

Czy można się podpisać pod pracą ghostwritera?

Jeśli osoba zamawiająca tekst od ghostwritera podpiszę się pod tekstem własnym nazwiskiem, dopuszcza się w ten sposób plagiatu. Firmy często z tzw. autorami widmo podpisują umowy o zachowaniu poufności co, uniemożliwia takiej osobie m.in. pochwalenie się tekstami w portfolio.

Prawa autorskie dzieli się na osobiste i majątkowe. Te pierwsze są niezbywalne i tutaj pojawia się problem w związku z podpisaniem takiej pracy jako własnej przez mającego. Teksty można kupić, ale podpisanie się pod nimi jako oficjalny autor to niedozwolona praktyka.

Kto może zostać ghostwriterem?

Ghostwriter poza tym, że działa jako autor widmo nie różni się zbytnio od copywritera. Też jest odpowiedzialny za pisanie unikalnych treści o wysokiej jakości. Tak, więc ghostwriterem może zostać każdy, kto posiada lekkie pióro i potrafi pisać teksty na wiele tematów. Podobnie jak copywriter taka osoba musi umieć pracować pod presją czasu, gdyż pisząc teksty, trzeba być terminowym a przy tym rzetelnym.

ghostwriter Źródło: http://commons.wikimedia.org/ wiki/File:Ghostwriter.JPG

Cechy dobrego ghostwritera to:

  • Duża wyobraźnia i kreatywność.
  • Dobra znajomość marketingu internetowego.
  • Znajomość SEO i pozycjonowania.
  • Lekkie pióro.
  • Umiejętność pracy pod presją czasu.
  • Wysoka sprawność językowa.
  • Umiejętność wyszukiwania informacji tzw. research.
  • Rzetelność i terminowość.

Zalety i wady bycia ghostwriterem

Główną zaletą bycia ghostwriterem jest fakt, że bycie autorem widmo pozwala na zdecydowanie mniejszą konkurencję niż w przypadku bycia klasycznym copywriterem. Jako że w praktyce ghostwriter zrzeka się również autorstwa do napisanych przez siebie tekstów, może liczyć na zdecydowanie wyższe wynagrodzenie. Bycie ghostwriterem jest idealne dla osób, które nie chcą być popularne i chcą skupić się tylko i wyłącznie na pisaniu tekstów.

Największą wadą pracy jako ghostwriter jest fakt, że taka osoba ze względu na często podpisywaną klauzulę poufności nie może pochwalić się swoimi tekstami m.in. w portfolio. Kiedy jego tekst czy książka zarobi grube miliony i będzie miała bardzo dobrą opinię wśród recenzentów to ghostwriter, nie dostanie procentu od sprzedaży tylko tyle ile wcześniej, było ustalone ze zleceniodawcą danego tekstu.

Ghostwriting a polskie prawo

Jako że prawa osobiste do utworu są niezbywalne i nie można, się ich zrzec oznacza, że ghostwriting jest sprzeczny z polskim prawem. Istnieje możliwość jedynie przeniesienie majątkowych praw autorskich zleceniodawcy na okres stały lub w danym terminie. Firmy korzystające z usług ghostwritera w celu obejścia prawa stosują, więc klauzulę poufności, które zmuszają ghostwritera do nieujawniania swojego autorstwa do napisanych tekstów.

Mimo że ghostwriting w świetle polskiego prawa jest nielegalny, to z roku na rok będzie się, coraz bardziej rozwijał, gdyż tzw. autorzy widmo mogą liczyć na duże zarobki, a zapotrzebowanie na tego typu teksty jest coraz większe. Rzadko kiedy w wyniku takiej współpracy dochodzi do sporów między ghostwriterem a zlecającym, a chętnych na ghostwriting nie brakuje.

 

Zobacz inne moje artykuły-> Artykuły
Chcesz poznać mnie lepiej?->
O mnie

Jeśli chcesz, abym coś dla Ciebie napisał, skontaktuj się ze mną -> Kontakt

 

JakubKorzyniewski

Pasjonat marketingu internetowego

Twitter Facebook
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze
Jakub Korzyniewski
Right Menu Icon