Forum internetowe czy grupa na Facebooku?

Wraz z rozwojem mediów społecznościowych w tym Facebooka nastąpił znaczny spadek popularności m.in. forów internetowych. Przyczyną tego stanu rzeczy jest fakt, że portal Marka Zuckerberga postawił dużą uwagę grupom dyskusyjnym, które na bieżąco są rozwijane. Różnią się nieco funkcjonalnością od forów dyskusyjnych oraz mają swoje wady i zalety. W tym artykule postaram się przybliżyć działanie tych dwóch odrębnych narzędzi marketingowych oraz powiem jak możne je wykorzystać.

Najważniejsze różnice

Podstawową różnicą między forum internetowym a grupą na Facebooku jest to, że w pierwszym przypadku mamy pełną kontrolę nad swoim projektem. Wykupując domenę i hosting płacimy za to pieniądze i możemy dowolnie zmieniać wygląd i funkcjonalność naszego forum internetowego. Mamy też możliwość wprowadzania mikropłatności typu płatne rejestracje czy treści.

Stworzenie grupy na Facebooku jest zupełnie bezpłatne, ale tak naprawdę nie możemy się nazywać wtedy jej właścicielem. Korzystamy wtedy z możliwości, jakie daje nam Facebook i nie możemy wprowadzać zmiany w wyglądzie grupy poza zdjęciem w tle, jej opisem itd. Mamy ograniczoną możliwość kontaktu z użytkownikami grupy. Jeżeli chcemy się z nimi skontaktować, to musimy ręcznie pisać do każdego z użytkowników. Przy dużych grupach jest to wręcz nierealne, gdyż Facebook potraktuje duże ilości wiadomości jako spam. Większość skryptów forów internetowych pozwala wysłać wiadomość do kilkuset użytkowników.

Kolejną kluczową różnicą jest kwestia związana z przetwarzaniem danych osobowych. W przypadku własnego forum internetowego to my stajemy się administratorem danych osobowych użytkowników, którzy się na nim rejestrują. Będąc administratorem grupy podmiotem przetwarzającym dane osobowe, jest Facebook. Użytkownicy, rejestrując się na portalu, wyrażają zgodę i nie musimy się o tę kwestię martwić.

fora-internetowe-grupy-na-facebooku

*Wyniki Google Trends wykazują, że fora internetowe na chwilę obecną są 20x mniej popularne niż w 2007 roku, kiedy to były u szczytu popularności. Grupy na Facebooku stały się bardziej popularne od forów internetowych wraz z 2013 rokiem. Ich popularność jest dużo wyższa, niż wykazuje Google Trends, gdyż użytkownicy nie szukają grup w wyszukiwarce internetowej.

Administracja forum i grupy na Facebooku

Prowadząc grupę na Facebooku, nie mamy takich możliwości, jakie daje administracja własnym forum internetowym. Mamy możliwość jedynie akceptowania postów, usuwania komentarzy, wyłączania komentowania czy blokowania użytkowników. Na forum internetowym tych możliwości z racji bycia administratorem jest znacznie więcej. Możemy edytować treść wątków dodanych przez innych użytkowników, przenosić nieaktywne tematy do kosza, czy wyznaczać moderatorów do konkretnych działów. W przypadku grupy na Facebooku, kiedy post łamie jej regulamin lub nie jest związany z tematyką grupy, to najczęściej jest usuwany. Na forum internetowym rzadko, kiedy całkowicie usuwa się tematy, aby nie utracić wygenerowanej treści. Zazwyczaj wątki łamiące regulamin lub nieaktywne przenosi się do kosza.

Znaczna różnica pomiędzy forum internetowym a grupą na Facebooku dotyczy banowania użytkowników. W przypadku forum internetowego możemy zbanować użytkownika tymczasowo lub na stałe blokując dany adres IP. W grupie na Facebooku sytuacja wygląda nieco inaczej, możemy zablokować dowolne konto na Facebooku. Taka osoba nie pojawi się już w naszej grupie o ile, nie dołączy do niej ponownie fikcyjnym kontem.

Administracja forum internetowym – przykładowe możliwości:

  • Edycja treści wątków i postów wstawianych przez użytkowników.
  • Tymczasowe lub stałe banowanie użytkowników na adres IP, e-mail lub nazwę użytkownika.
  • Tworzenie nowych działów i kategorii na forum.
  • Przenoszenie wątków do kosza lub archiwum.
  • Wyznaczanie moderatorów do różnych działów.
  • Tworzenie dowolnych rang na forum internetowym.

Administracja grupą na Facebooku – przykładowe możliwości:

  • Akceptowanie i odrzucanie postów.
  • Wyciszanie użytkowników na dowolną ilość dni (maksymalnie 28 dni).
  • Wyłączanie komentowania dowolnego posta.
  • Nadawanie rangi moderatora użytkownikom.
  • Ustawianie alertów słów kluczowych.
  • Przypinanie postów u góry grupy.

grupa-na-facebooku-panel-statystyki

*Panel ze statystykami grupy na Facebooku.

Forum internetowe a grupa – różnice w działaniu

Forum dyskusyjne i grupa na Facebooku to dwa zupełnie inne narzędzia internetowe, które posiadają podobny charakter. Służą one zazwyczaj do wymiany informacji pomiędzy użytkownikami. Na forum internetowe możemy trafić najczęściej, wpisując interesującą nas frazę czy pytanie w wyszukiwarkę Google. Przykładowo wpisując zapytanie „Jak zarabiać w internecie”, może nam się wyświetlić lista artykułów z blogów internetowych lub lista wątków, które zostały utworzone na forach internetowych. Grupę dyskusyjną możemy odszukać przy pomocy wyszukiwarki Facebooka, ale też może pojawić się nam w proponowanych.

Forum internetowe to nic innego jak własna strona internetowa, dla której trzeba wybrać adres internetowy oraz zainstalować ją na hostingu. Do nas należy decyzja, jakie oprogramowanie chcemy używać. Do wyboru mamy m.in. MyBB, IPB czy vBulletin. Każdy ze skryptów forów internetowych wyróżnia się designem i funkcjonalnością. Jeśli tworzysz swoje pierwsze forum internetowe, to bardzo polecam MyBB ze względu na dużą prostotę w obsłudze i konfiguracji.

Posiadając grupę na Facebooku, nie mamy żadnego wpływu na jej wygląd czy funkcjonalność. Jesteśmy zdani w tej kwestii na zmiany wprowadzane przez Facebooka. Na szczęście portal społecznościowy Marka Zuckerberga coraz bardziej angażuję się w rozwój grup dyskusyjnych. Pojawiły się takie ciekawe możliwości jak połączenie grupy z fanpage’em czy włączenie alertu słów kluczowych, dzięki któremu możemy monitorować interesujące nas słowa kluczowe pojawiające się w grupie.

Zalety i wady forum internetowego

Forum internetowe posiada wiele zalet, ale ma też swoje wady. Największą zaletą, jaką dostrzegam w forum internetowym to możliwość zbudowania dużej społeczności w jednym miejscu. Przez lata udzielania się na licznych forach internetowych odniosłem wrażenie, że użytkownicy bardziej przywiązują się do nich aniżeli do grup dyskusyjnych na Facebooku. Moim zdaniem wpływ na to ma fakt, że każde forum internetowe jest jednak odrębnym projektem, na którym trzeba się zarejestrować, aby brać udział w dyskusji. W przypadku Facebooka większość użytkowników przechodzi z grupy do grupy, nie utożsamiając się z żadną z nich.

Kolejną zaletą forum internetowego są z pewnością długowieczne wątki, które potrafią generować dużo wyświetleń i nowych postów kilka lat od ich utworzenia. Dzieje się tak, gdyż dobrze wypozycjonowane fora internetowe, znajdują się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google pod popularnymi frazami czy zapytaniami. Kolejną rzeczą, która bardzo podoba mi się na forach internetowych to porządek i przejrzyste poukładanie działów i kategorii. Dobra struktura forum dyskusyjnego pozwala użytkownikom łatwo się po nim poruszać i odnaleźć interesujące ich tematy.

Fora internetowe w porównaniu do grup na Facebooku umożliwiają administratorom na wysyłanie masowych wiadomości do użytkowników. Jest to świetna alternatywa e-mail marketingu, gdyż można wysłać wiadomość np. reklamową wszystkim zarejestrowanym użytkownikom jednym kliknięciem na ich skrzynkę wiadomości na forum. Warto jednak robić to z umiarem, żeby nie zniechęcić użytkowników nachalnymi reklamami do korzystania z forum.

Największą wadą forów internetowych jest coraz mniejsza ich popularność. Według Google Trends są one o 25 razy mniej popularne niż w 2007 roku. Większość użytkowników, przede wszystkim tych młodych przeniosła się na media społecznościowe typu Facebook czy Instagram. Z forów internetowych ciężko korzysta też się na urządzeniach mobilnych. Wiele dużych polskich forów internetowych dalej korzysta z dość przestarzałych oprogramowań, których większość szablonów nie jest responsywna.

forum-internetowe-mybb

*Przykładowe forum internetowe na oprogramowaniu MyBB

Zalety i wady grupy na Facebooku

Grupy na Facebooku za sprawą funkcjonowania w obrębie dużej platformy społecznościowej zyskują coraz większą popularność. Ich zaletą jest duża prostota w obsłudze i szybkość ich tworzenia. Możemy stać się administratorem własnej grupy w zaledwie 5 minut. Nie musimy posiadać, nie wiadomo, jakich umiejętności, aby samodzielnie utworzyć i skonfigurować naszą grupę. Zwykle należy wybrać stosowną tematykę grupy, jej nazwę, przygotować regulamin i wstawić zdjęcie w tle.

Bardzo dużą zaletą grup na Facebooku jest wysoki zasięg organiczny, który jest wyższy niż ten uzyskiwany przez fanpage’e. Jest to zasługa tego, że Facebook bardzo dużą uwagę kładzie na rozwój grup i lepiej pozycjonuje ich treści. Często zdarza się tak, że mając fanpage, na którym jest 100.000 lajków, dotrzemy do mniejszej ilości osób niż na grupie, w której jest zaledwie 20.000 osób. Oczywiście na grupach największe zasięgi generują ich administratorzy oraz moderatorzy. Grupę na Facebooku można połączyć z fanpage’em i jest to kolejna zaleta. Możemy wtedy w grupie publikować zarówno ze swojego konta prywatnego, jak i z fanpage’a. Z moich obserwacji wynika jednak, że publikując jako fanpage, docieramy do mniejszej ilości odbiorców, aniżeli dodając posty z konta prywatnego.

Kolejną zaletą grup na Facebooku jest to, że szybciej można zbudować dużą społeczność niż na forum internetowym. Stworzenie grupy, w której znajdzie się docelowo 100 tysięcy osób może nam zająć od kilku miesięcy do 2-3 lat, gdy w przypadku forum internetowego tak dużą społeczność buduję się latami. Jest to zasługą tego, że mając zarejestrowane konto na Facebooku, możemy łatwo dołączyć do jakiejkolwiek grupy bez potrzeby dodatkowej rejestracji. W przypadku forów internetowych zazwyczaj potrzebna jest rejestracja, aby brać czynny udział w dyskusji.

Wadą grup na Facebooku jest to, że ich administratorzy nie są tak de facto ich właścicielami tylko Facebook. Kiedy nasza grupa złamie standardy społeczności, to może ona zostać zablokowana automatycznie przez portal. Kolejną wadą jest niestety nieuporządkowana treść. Posty dodawane przez użytkowników w grupie wyświetlają się nam w aktualnościach oraz u góry grupy, jeśli pojawiają się pod postem nowe komentarze. Kiedy przez dłuższy okres nikt nie skomentuje naszego postu, to ginie on w othłani Facebooka. Ciężko go potem odszukać, jeżeli nie zapamiętaliśmy jakiego tematu on dotyczył.

Potencjał marketingowy

Zarówno grupy na Facebooku, jak i fora internetowe mają ogromny potencjał marketingowy. Są to świetne miejsca na pozyskiwanie nowych klientów oraz budowanie świadomości marki. Fora internetowe do dziś służą jako tzw. zaplecza SEO, które mają za zadanie pozycjonować strony docelowe. Jest to świetne miejsce zarówno do pozyskiwania backlinków, ale także do przeprowadzania kampanii marketingu szeptanego. Wiele agencji marketingowych takich jak linkhouse zajmuje się linkbuildingiem oraz tworzeniem rekomendacji dla swoich klientów na forach internetowych. Kiedy mamy przykładowo sklep internetowy z częściami komputerowymi, to warto zarejestrować się na forach o zbliżonej tematyce i pomagać użytkownikom w rozwiązywaniu ich problemów. Większość z nich doceni naszą pomoc i będzie chciało skorzystać z naszych produktów bądź usług.

Potencjał marketingowy grup na Facebooku rośnie w bardzo szybkim tempie. To wszystko za sprawą coraz większego ich rozwoju, który wpłynął znacznie na ich popularność. Grupy dyskusyjne są obecne na Facebooku niemalże od początku jego istnienia, ale dopiero w ostatnich latach zyskały na znaczeniu w marketingu internetowym. Mają one na celu budować społeczności skupione wokół konkretnej tematyki, ale nie tylko, bo wyróżniamy też grupy sprzedażowe czy lokalne. Mimo wszystko to grupy tematyczne np. o motoryzacji czy aranżacji wnętrz są najbardziej wartościowe dla reklamodawców, czy ich twórców. Posiadając sklep internetowy z częściami motoryzacyjnymi, możemy łatwo taką dużą grupę o motoryzacji wykorzystać do pozyskiwania klientów. Bez problemu możemy pytać w niej o opinie na temat naszych produktów i tworzyć ich prezentację.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby do działań marketingowych wykorzystać zarówno grupy na Facebooku, jak i fora internetowe. Pamiętajmy, że nie musimy posiadać własnych grup czy forów, aby zrobić z takich źródeł ruchu pożytek. Wystarczy, że będziemy śledzić wpisy powiązane z naszą branżą i brać aktywny udział w dyskusji. O ile to możliwe, warto dołączyć fanpage’em do grupy, aby potencjalny klient mógł łatwiej się z nami skontaktować. W przypadku uczestniczenia na forum internetowym z profilu firmowego warto go szczegółowo uzupełnić podając m.in link do naszej strony internetowej czy dane kontaktowe. Grupy na Facebooku i fora internetowe to też świetne miejsce, w którym możemy odnaleźć ukryte potrzeby konsumenckie. Wypowiedzi użytkowników w internecie mogą nas zainspirować do wprowadzenia w swojej ofercie czegoś innowacyjnego.

Podsumowanie

Fora internetowe przez lata ugruntowały swoją wysoką pozycję w obszarze marketingu internetowej, jednak ich popularność w ostatnich latach spadła. Nie oznacza to, że należy je odpuścić na rzecz grup na Facebooku. Warto przeglądać fora dyskusyjne z naszej branży, a przynajmniej monitorować wzmianki o słowach kluczowych, które są ważne z punktu widzenia naszej firmy. Śledzić wpisy powiązane tematycznie z naszą marką możemy przy pomocy takich narzędzi jak Brand24.

Grupy na Facebooku są stale rozwijane i z roku na rok pojawiają się coraz większe udogodnienia zarówno dla ich użytkowników, jak i administratorów. Być może wkrótce doczekamy się też możliwości publikowania reklam w grupach przez system reklamowy Facebook Ads. Na tę chwilę zasięgi organiczne w grupach są na tyle wysokie, że warto z nich skorzystać.

 

Zobacz inne moje artykuły-> Artykuły
Chcesz poznać mnie lepiej?-> O mnie

Jeśli chcesz, abym coś dla Ciebie napisał, skontaktuj się ze mną -> Kontakt

JakubKorzyniewski

Pasjonat marketingu internetowego

Twitter Facebook
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze
Hector445
Hector445
1 rok temu

Szkoda, że fora są coraz mniej popularniejsze. Bardzo lubiłem je :S

Jakub Korzyniewski
Right Menu Icon