Fanpage czy grupa na Facebooku? Które rozwiązanie wybrać?

Strony i grupy na Facebooku to jedne z najważniejszych elementów tej wielkiej platformy społecznościowej. Różnią się od siebie kilkoma aspektami, które omówimy sobie w tym artykule. Prowadząc swoją firmę czy działając w internecie posiadanie własnego fanpage’a jest niezbędne. Inaczej wygląda sytuacja z grupami na Facebooku. Bardzo dobrze byłoby posiadać swoją, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby pozyskiwać klientów z innych grup.

Co to jest fanpage?

Fanpage to nic innego jak strona w serwisie Facebook. Dzięki niej możemy promować swoją firmę, markę, usługi, produkty lub osobę. Jest to świetne narzędzie, które pozwala zebrać fanów w jednym miejscu. Fanpage może zostać założony przez każdego zarejestrowanego użytkownika, a być prowadzony przez kilka osób. Ułatwia on znacząco prowadzenie działań marketingowo-reklamowych mających wpływ na końcową sprzedaż.

Bardzo trudno w dzisiejszych czasach znaleźć dużą markę, które nie prowadzi swojego fanpage’a. Coraz więcej firm chce być łatwo dostępna dla swoich klientów w internecie. Fanpage to zarówno bardzo ważny kanał sprzedaży, jak i komunikacji. Możemy na nim informować swoich klientów bądź fanów o nowościach w naszej firmie, pokazywać firmę od kulis lub budować ciekawe relacje z odbiorcami. Nasi fani mogą podejmować z nami interakcje w komentarzach pod postem lub kontaktować się poprzez wiadomość prywatną. Na fanpage’u możemy też podać numer telefonu do naszej firmy, e-mail czy adres strony internetowej.

Na fanpage’u możemy publikować posty tekstowe, ze zdjęciem czy treści video. Warto też wspomnieć o możliwości nadawania na żywo. Możemy wtedy prowadzić komunikację z fanami w czasie rzeczywistym. Największe zasięgi postów mają audycje na żywo oraz filmy. Są to najbardziej lubiane treści przez użytkowników Facebooka, ale sama platforma walczy z Youtube’m o popularność materiałów video. Bardzo duże zasięgi mają też posty ze zdjęciami – stawkę zamykają posty tekstowe, które mają najmniejsze zasięgi.

Posiadając własny fanpage, możemy korzystać z płatnego systemu reklamowego Facebook Ads. Dzięki niemu możemy zwiększyć zasięg naszym postom, skłonić fanów do interakcji, wypromować materiał video, czy przekierować użytkowników na naszą stronę internetową. Warto wspomnieć o tym, że reklamy możemy również zamieszczać na Instagramie, jeśli mamy profil połączony z fanpage’em.

Zalety fanpage’a:

  1. Możliwość promocji swoich produktów i usług.
  2. Łatwy kontakt z klientami i fanami.
  3. Pomaga w budowaniu świadomości marki i kreowaniu wizerunku.
  4. Pozwala lepiej poznać swoją grupę docelową.
  5. Mamy dostęp do statystyk, z których dowiemy się, kto śledzi nasz profil.
  6. Możemy dodać informacje o swojej firmie takie jak: kontakt, e-mail, adres strony www.
  7. Szybkie dotarcie z komunikatem do swoich fanów.
  8. Możliwość prowadzenia Real Time Marketingu.
  9. Dobrze prowadzony ma wpływ na większą sprzedaż.
  10. Możliwość dodawania recenzji przez klientów.
  11. Niskie koszty promocji dzięki narzędziu Facebook Ads.
  12. Możliwość połączenia fanpage’a z grupą.
  13. Komunikacja z fanami za pomocą Facebook Stories.

Wady fanpage’a:

  1. Niski zasięg organiczny.
  2. Posty z linkami zewnętrznymi osiągają niższe zasięgi.
  3. Przy większej ilości polubień trudno zmienić nazwę fanpage’a.
  4. Zbyt częsta publikacja postów wiąże się z ucinaniem zasięgów.
  5. Przy złamaniu regulaminu można łatwo stracić fanpage.

Co to jest grupa na Facebooku?

Grupy na Facebooku powstały w celu ułatwienia komunikacji między użytkownikami skupionymi wokół dowolnej tematyki. Są świetną alternatywą dla forów internetowych, a nawet na tę chwilę są od nich popularniejsze. Podobnie jak w przypadku fanpage’y, grupę może stworzyć dowolny użytkownik Facebooka. Do pomocy może wyznaczyć moderatorów, którzy będą pilnowali porządku w grupie i przestrzegania regulaminu. W prawie każdej branży można znaleźć duże i ciekawe grupy tematyczne, z której można w naturalny  sposób pozyskiwać klientów.

Na Facebooku możemy prowadzić własną grupę, w której możemy prowadzić działania marketingowo-sprzedażowe. Mamy możliwość połączenia grupy z wcześniej utworzonym fanpage’em. Użytkownicy korzystający z takiej grupy będą wiedzieli, do jakiego fanpage’a należy grupa. Jest to ciekawy sposób na pozyskanie potencjalnych klientów lub nowych polubień strony. W tym przypadku w grupie będziemy mogli postować z fanpage’a lub profilu prywatnego.

Oczywiście nie musimy posiadać własnej grupy, a możemy się udzielać w cudzych. Warto wtedy dostosować się do regulaminu w danej grupie. Nikt nie lubi nachalnych reklam, dlatego starajmy się głównie kreować wizerunek eksperta, pomagając innym i angażując się w dyskusje. Bardzo często zdarzało mi się wybrać specjalistę, który bardzo często udzielał się w grupie. Możemy też oczywiście nawiązać współpracę płatną z grupą na Facebooku, jeśli wiemy, że znajduję się w niej dużo potencjalnych klientów. Administratorzy dużych grup oferują reklamę w zdjęciach w tle lub w przypiętym poście.

Jeśli chodzi o popularność treści, to jest tak samo jak w przypadku fanpage’y. Materiały video uzyskują największe zasięgi. W przypadku grupy publicznej istnieje możliwość udostępniania postów, dzięki czemu są one wyświetlane większej ilości osób. W grupie prywatnej niestety nie ma takiej możliwości. Warto więc na samym początku określić jaki typ grupy chcemy posiadać. W grupie nie musimy postować bezpośrednio, a możemy publikować np. treści pochodzące z innych fanpage’y. Jest to ciekawa opcja na pozyskanie pierwszych lajków na fanpage’u.

Zalety grupy na Facebooku:

  1. Większy zasięg organiczny.
  2. Możliwość połączenia grupy z fanpage’em.
  3. Szczegółowe statystyki grupy.
  4. Możliwość ustawienia moderacji postów.
  5. Content może być generowany przy biernym udziale założyciela grupy.
  6. Możliwość wyciszania członków grupy na określony czas (świetna alternatywa dla banów).
  7. Możliwość dołączania jako fanpage.
  8. Ułatwione monitorowanie rynku w danej branży.
  9. Łatwo można znaleźć ambasadorów marki.
  10. Możliwość uzyskania pomocy od ekspertów w danej dziedzinie (księgowość, podatki, informatyka).
  11. Zadawanie pytań użytkownikom chcącym dołączyć do grupy.
  12. Dodawanie znaczników do postów.

Wady grupy na Facebooku:

  1. Nieuporządkowana treść (bardzo trudno znaleźć interesujące informacje).
  2. Kiepsko działająca wyszukiwarka treści w grupie.
  3. Duży spam w grupach, które nie mają ustawionej moderacji postów.
  4. Niskie zasięgi postów dodawanych przez fanpage’e

Zasięgi organiczne – fanpage i grupa na Facebooku

W przypadku strony na Facebooku zasięgi organiczne stopniowo maleją z coraz większą liczbą polubień. Na początku dostajemy szanse od Facebooka, aby rozwinąć fanpage i zasięgi pod publikowanymi przez nas postami są zadowalające. Mając początkowo np. 3000 polubień, jesteśmy w stanie docierać do 70-90% naszych fanów. Później niestety zasięgi zostają bardzo ucięte, aby zachęcić nas do skorzystania z płatnego systemu reklamowego Facebook Ads. Oczywiście nie zawsze sytuacja musi mieć miejsce, bo Facebook jest znany z bardzo indywidualnego podejścia do danych stron na Facebooku. Niemniej jednak wraz z rozwojem naszego fanpage’a powinniśmy zauważyć mniejszy zasięg w stosunku do liczby polubień strony.

Z grupami na Facebooku sprawa ma się zupełnie inaczej. Treści publikują tam zwykle użytkownicy z profilów prywatnych. Jak wiadomo posty publikowane przez profile prywatne, osiągają zdecydowanie wyższe zasięgi. Z moich obserwacji wynika, że najwyższe zasięgi w grupach mają administratorzy tych społeczności, którzy również publikują z kont prywatnych. Inaczej ma się sprawa, gdy posty w grupach są publikowane z fanpage’y. Zasięgi wtedy są zdecydowanie niższe w porównaniu do tych, które mają profile prywatne. Moją grupą zarządzam zarówno z konta prywatnego, jak i z fanpage’a, który jest z nią połączony. Publikując posty z profilu osobistego, osiągam 5 razy wyższe zasięgi pod postami niż z fanpage’a. 

Wydaję mi się, że Facebook będzie dążył też do obniżenia zasięgu w grupach na Facebooku. W przypadku wprowadzenia płatnej promocji w grupach przez Facebook Ads jestem o tym przekonany, że to będzie równoznaczne z obniżeniem zasięgów organicznych.

Wniosek: Posty z grup na Facebooku są obecnie lepiej pozycjonowane i częściej wyświetlają się na tablicy. Wszystko za sprawą profili prywatnych, które mają wyższe zasięgi niż fanpage’e.

Jak połączyć grupę na Facebooku z fanpage’em?

Grupę na Facebooku z fanpage’em można połączyć na dwa sposoby. W pierwszym przypadku, kiedy mamy fanpage np. o tematyce zwierząt, a chcemy mieć jeszcze grupę o tej tematyce, musimy wejść w zakładkę „Społeczność”. Następnie musimy kliknąć przycisk “Utwórz grupę” – w okienku, które nam wyskoczy, należy podać nazwę grupy, dodać kilka osób i ustawić typ prywatności.

grupa-fanpage-polaczenie

*Po kliknięciu w zakładkę „Społeczność” z poziomu fanapge’a, możemy łatwo połączyć fanpage z grupą.

Grupę i fanpage możemy połączyć też z poziomu grupy. Musimy przejść do ustawień grupy i odnaleźć opcję „Powiązane strony”. Możemy utworzyć nowy fanpage, który chcemy powiązać z grupą lub połączyć już istniejący. Nie ma limitu stron, które możemy połączyć z naszą grupą. Należy wskazać jedynie, która ma być wyświetlana w miejscu „Grupa strony”. Fanpage połączony z grupą staje się jej administratorem i możemy z niego publikować posty.

powiazanie-grupy-fanpage

*Połączyć grupę ze stroną na Facebooku można zrobić z poziomu ustawień grupy. Powiązać można dowolną ilość stron.

Strony i grupy na Facebooku – podsumowanie

Fanpage’e i grupy na Facebooku to świetne miejsca do pozyskiwania klientów i budowania z nimi relacji. Mimo wszystko są to dwa odmienne miejsca, w których działania marketingowe musimy prowadzić inaczej. Profil firmowy wykorzystajmy do komunikacji z naszymi klientami oraz fanami marki, a własną czy cudzą grupę do budowania świadomości marki i kreowania eksperckiego wizerunku.

Na fanpage’u:

  • Publikujmy ciekawe i angażujące treści skierowane do naszych klientów i fanów.
  • Informujmy o zmianach w naszej firmie, nowych produktach czy usługach.
  • Chwalmy się swoimi osiągnięciami.
  • Komunikujmy się z naszymi fanami odpowiadając na recenzje, komentarze czy wiadomości prywatne.
  • Ułatwiajmy kontakt z naszą firmą podając numer telefonu, e-mail, czy adres strony internetowej.

W grupie na Facebooku:

  • Pomagajmy i doradzajmy naszym potencjalnym klientom.
  • Kreujmy swój ekspercki wizerunek.
  • Angażujmy się w ciekawe dyskusje związane z naszą branżą.
  • Publikujmy ciekawe treści w grupie.

 

Zobacz inne moje artykuły-> Artykuły
Chcesz poznać mnie lepiej?-> O mnie

Jeśli chcesz, abym coś dla Ciebie napisał, skontaktuj się ze mną -> Kontakt

JakubKorzyniewski

Pasjonat marketingu internetowego

Twitter Facebook
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze
Crayon
Crayon
1 miesiąc temu

Zdecydowanie wolę grupy. Odkąd Facebook tnie zasięgi, organiczne z fanpage’a ciężko cokolwiek wycisnąć.

KosmoPiksy
KosmoPiksy
1 miesiąc temu

Zdecydowanie bardziej wolę fora od grup na Facebooku. Lubię uporządkowaną treść, łatwiej znaleźć to co mnie interesuje.

Jakub Korzyniewski
Right Menu Icon