Facebook vs Instagram – który portal portal wybrać?

Facebook oraz Instagram mają na świecie wielu swoich zwolenników. Jeden i drugi portal społecznościowy ma swoje wady i zalety. Facebook wiedzie prym, jeśli chodzi o szybkie rozprzestrzenianie się treści, a Instagram swoją popularność zyskał głównie dzięki funkcji Instastory, która pozwala użytkownikom na relacjonowanie swojego życia. W tym artykule poznasz wady i zalety obu serwisów społecznościowych, a także jak wykorzystać ich możliwości w budowaniu marki.

Facebook vs Instagram – podstawowe różnice

Facebook na chwilę obecną posiada więcej funkcji od Instagrama. Na tym portalu można nie tylko udostępniać swoje zdjęcia i zapraszać znajomych, ale też pograć w gry, dołączać do grup dyskusyjnych czy recenzować firmy i usługi. Instagram w tej chwili umożliwia obserwowanie innych ludzi, działa to na podobnej zasadzie jak dodawanie znajomych na Facebooku. Możemy być też obserwowani przez inne osoby, komunikować się z nimi za pomocą direct message, ale także udostępniać swoje relacje za pomocą Insta Story. Facebook posiada swoje własne story, jednak na owym portalu ta funkcja nie jest aż taka popularna jak w przypadku Instagrama.

Oba portale mają nieco inne przeznaczenie. Facebook służył pierwotnie jako platforma społecznościowa, jednak na tę chwilę umożliwia dostęp do dużej liczby informacji przez to, że wiele portali informacyjnych m.in. Wirtualna polska czy Interia mają tutaj swoje profile. Instagram służy przede wszystkim do dzielenia się zdjęciami ze swojego życia, odnajdą się na nim doskonale osoby, które lubią podróżować i uwieczniać te chwile na swoich fotografiach. Instagram powstał w przeciwieństwie do Facebooka jako aplikacja mobilna, na komputerze korzystanie ze wszystkich funkcji jest dosyć ograniczone, chociaż istnieją specjalne aplikacje do korzystania ze wszystkich możliwości z poziomu komputera.

facebook-instagram-relacje-insta-stories

*Instagram to świetny portal umożliwiający dzielenie się swoimi przeżyciami ze znajomymi.

Prowadzenie konta prywatnego i firmowego

Facebook: możliwość prowadzenia konta osobistego i firmowego. Przy rejestracji możemy wybrać konto osobiste lub firmowe, jednak wybranie konta osobistego nie wyklucza prowadzenia konta firmowego poprzez założenie fanpage’a. Po prostu konto firmowe, czyli tzw. fanpage będzie przypisany do danego konta osobistego, a nie będzie samodzielnym kontem na Facebooku. Prowadząc konto osobiste mamy możliwość zapraszania znajomych, kontaktowania się z każdym zarejestrowanym użytkownikiem czy dołączania do grup. Na fanpage’u natomiast możemy publikować posty związane z naszą firmą, zapraszać znajomych do polubienia strony czy odpowiadać na wiadomości klientów. Od jakiegoś czasu strony na Facebooku mają też możliwość dołączania do grup dyskusyjnych. Jest to idealne rozwiązanie, aby dotrzeć do jeszcze większej liczby potencjalnych klientów.

Instagram: na Instagramie również jest możliwe posiadanie konta osobistego lub firmowego. Konto osobiste nie różni się wieloma rzeczami względem konta firmowego. Konto biznesowe możemy założyć na dwa sposoby. Pierwszy z nich to wybranie konta firmowego przy tworzeniu nowego konta, a drugi to przełączenie konta osobistego na konto firmowe. Konto biznesowe umożliwia udostępnienie Twoim klientom czy fanom numeru telefonu, adresu e-mail czy lokalizacji. Daję też dostęp do szczegółowych statystyk konta takich jak ilość odwiedzin Twojego profilu. Poza tym dalej można korzystać z funkcji, jakie posiada konto osobiste, czyli m.in. publikowania zdjęć, obserwowania innych osób czy dodawanie Insta Story.

Wniosek: na Facebooku konto prywatne różni się wieloma rzeczami od firmowego. Fanpage może być założony jako osobne konto lub przypisany do konta. Na Instagramie konto firmowe minimalnie różni się od osobistego. Użytkownik ma możliwość dodania do profilu danych kontaktowych oraz otrzymuje dostęp do szczegółowych statystyk.

*Przykładowy fanpage na Facebooku

Tworzenie postów

Facebook: platforma umożliwia dodawanie wielu rodzajów postów. Możemy publikować pojedyncze zdjęcia, ale też kilka w jednym poście. Można tworzyć albumy zdjęć, kiedy chcemy zastosować podział na kategorie. Coraz bardziej popularną formą postów, są posty w formie video. Te są lepiej pozycjonowane przez Facebooka i uzyskują większy zasięg, aniżeli posty ze zdjęciami. Dzieje się tak z wiadomych względów, gdyż Facebook chce konkurować z Youtube’em, jeśli chodzi o dostarczanie treści video. Publikując na naszym koncie osobistym czy fanpage’u mamy też możliwość udostępniania postów z innych tablic, a także na wstawianie gifów. Najmniejszy zasięg uzyskują posty z linkiem zewnętrznym, gdyż Facebook stara się robić wszystko, aby zatrzymać użytkowników na swoim portalu. Możemy też oczywiście publikować same posty tekstowe, jeśli treść postu jest krótka, zalecam stosować status z tłem, gdyż z moich obserwacji wynika, że te uzyskują większe zasięgi.

Instagram: serwis oferuje trzy rodzaje postów. Post z pojedynczym zdjęciem, album i post w formie video z maksymalną długością do 1 minuty. Dużym minusem jest fakt, że w opisie postu na Instagramie nie możemy zamieścić linka zewnętrznego kierującego do innej witryny. Możemy jedynie oznaczyć inny profil. Jedynym miejscem na Instagramie, gdzie możemy dodać link zewnętrzny do biogram. Do postów zaleca się używanie hashtagów, które są powiązane z tematyką zdjęcie. Jeśli wrzucamy zdjęcie z pociągu, dodajmy hashtag #train lub #pociąg. Dodawania hashtagów pozwala na dotarcie do większej liczby odbiorców.

Wniosek: Facebook oferuje stworzenie postów na bardzo dużo sposobów. Każdy rodzaj postu ma określony zasięg, najbardziej promowanym contentem są materiały video. Instagram ma jedynie 3 formy postów, ale każdy ma taki sam zasięg.

status-post-facebook

*Jeden z moich ulubionych wersji postów na Facebooku. Status z tłem 🙂

Społeczność

Facebook to portal, na którym jest wiele osób z każdej grupy wiekowej. Jest to spowodowane tym, że serwis oferuje wiele funkcjonalności, które sprawiają, że znajdą tutaj coś dla siebie osoby w każdym wieku. Najpopularniejsze grupy dyskusyjne na Facebooku o tematyce kulinarnej czy aranżacji wnętrz są szczególnie oblegane przez osoby powyżej 40 roku życia. Ma się to nijak do stereotypów, że z Facebooka korzystają tylko osoby w młodym wieku.

Instagram to portal, który cieszy się największą popularnością wśród młodszych internautów. Bardzo często kolejne młode osoby rejestrują się na instagramie, aby śledzić życie swojego idola. Na Instagramie znajdziemy piłkarzy, piosenkarzy i piosenkarki, a także pozostałych celebrytów. Ich obecność na owym serwisie pociąga za sobą wielką ilość fanów. Trzeba też zaznaczyć, że w obecnym czasach większość gwiazd odpuszcza Facebooka na rzecz Instagrama z powodu większych zasięgów na tym drugim portalu.

Wniosek: Facebook jest idealną platformą dla ludzi w każdym wieku z powodu ogromnej liczby funkcjonalności, a Instagram cieszy się największą popularnością wśród ludzi młodszych, którzy m.in śledzą losy swoich ulubionych idoli.

Facebook & Insta Stories

Zarówno jeden, jak i drugi serwis umożliwiają zamieszczanie 24-godzinnych relacji na swoich profilach osobistych czy firmowych. Jednak w tym przypadku zdecydowanie króluje Instagram. Umożliwia on o wiele więcej funkcjonalności niż Facebook. Dostajemy do dyspozycji więcej emotek, efektów np. boomerang czy możliwość zrobienia quizu.

Facebook wprowadził możliwość publikowania stories nieco później niż Instagram, jednak nie było w nim nic rewolucyjnego na tamten okres, więc ta formuła zupełnie nie wypaliła. Mimo wszystko na pewno warto korzystać z relacji na Facebooku, gdyż jest to dobra okazja na szybkie dotarcie z komunikatem do docelowej grupy odbiorców.

Na obu serwisach społecznościowych relacja trwa 24 godziny od chwili wystawienia ostatniego zdjęcia czy filmu. Dobrym rozwiązaniem będzie wrzucanie kilku zdjęć dziennie do relacji, aby jak najdłużej pozostawać w świadomości swoich odbiorców. Na relacje mogą odpowiadać nasi fani czy znajomymi, a także na nie reagować. W obu przypadkach możemy za pośrednictwem relacji stworzyć ankietę, natomiast możliwość zrobienia quizu jest oferowane tylko przez Insta Story.

*Facebook Story nie przyjął się tak dobrze jak Insta Story.

Pozostałe różnice między Facebookiem a Instagramem

  • Grupy dyskusyjne: dostępne tylko na Facebooku.
  • Komentowanie postów: na Facebooku oprócz tekstu i emotikonek można w komentarzu publikować zdjęcia, filmy, gify oraz linki zewnętrzne. Instagram ogranicza się tylko do tekstu i emotikonek.
  • Czat: Facebook posiada odrębne narzędzia umożliwiające komunikowanie się między ludźmi, czyli Messenger. Wiele osób usuwa Facebooka i korzysta tylko z Messengera, gdyż on nie wymaga posiadania konta na portalu. Czat Instagrama nie jest odrębnym narzędziem, tylko wchodzi w skład funkcjonalności oferowanych przez serwis.
  • Wydarzenia: dostępne tylko na Facebooku.
  • Hashtagi: bardzo popularna funkcjonalność na Instagramie, na Facebooku rzadko używane, gdyż nie mają większego zastosowania.
  • Udostępnianie postów: na Facebooku jest możliwość udostępniania postów z innych stron czy kont na swojej osi czasu. Instagram nie oferuje takiej natywnej funkcji, ale są zewnętrzne aplikacje, które umożliwiają repostowanie postów.

Czego jeszcze brakuje na Instagramie?

Instagram to narzędzie znane z prostoty i minimalizmu. W porównaniu do Facebooka brakuje na nim wiele funkcji. Nie można na Instagramie grać w gry, wystawiać recenzji firmom, organizować zbiórek pieniężnych czy wystawiać ogłoszeń sprzedażowych. Nie zorganizujemy również z kilkoma znajomymi konwersacji grupowej.

*Repostowanie zdjęć na instagramie za pomocą zewnętrznej aplikacji.

Jak wykorzystać Facebook i Instagram do działań marketingowych?

Facebook i Instagram to bardzo doskonałe narzędzia, które są niezbędne w marketingu internetowym. Media społecznościowe w procesie marketingowo-sprzedażowym powinny zostać wykorzystane przede wszystkim jako dodatkowe kanały do komunikacji z klientami firmy. Poprzez częstą aktywność na tych kanałach, dodawanie nowych postów, dobry content marketing wzmacniamy świadomość marki wśród naszych klientów. Treści wrzucane na nasze profile powinny być spójne z wizerunkiem naszej marki i powinny nieść za sobą jakąś wartość.

Dobrą praktyką jest też oprócz publikacji postów, wdawanie się w dyskusje w komentarzach z klientami. Zarówno na pozytywny, jak i neutralny czy negatywny komentarz warto odpowiedzieć. Klient poczuje się wtedy doceniony i jest duża szansa, że będzie w dalszym ciągu udzielał się na fanpage’u naszej firmy. Ma to również znaczenie, jeśli chodzi o Edge Rank, czyli algorytm wyświetlania postów na Facebooku. Jeśli ktoś często podejmuje interakcje z Fanpage’em to posty są częściej wyświetlane na jego tablicy. Na Instagramie sytuacja jest niemalże identyczna. Jeśli często wchodzimy w interakcje z danym profilem to kolejne aktualności opublikowane, przez niego będą lepiej dla nas widoczne, aniżeli treści wrzucane przez profil, który mamy zaobserwowany, ale nie podejmujemy z nim często interakcji.

Docierać do klientów naszej firmy możemy też za pomocą płatnych reklam. Wszystko dzięki systemowi reklamowemu Facebook Ads. Istnieje wiele typów reklam takich jak obraz, film, pokaz slajdów, karuzela, materiał błyskawiczny czy kolekcja. Przy tworzeniu reklamy musimy też wybrać cel reklamy, musimy określić co tak naprawdę, chcemy osiągnąć. Jeśli chcemy uzyskać większą aktywność pod postem, wybieramy „Aktywność”, kiedy zależy nam na przekierowywanie ruchu na stronę internetową, wybieramy cel „Ruch”. Możemy też wybrać cele reklamowe związane z rozpoznawalnością marki czy z konwersją.

facebook-vs-instagram-narzedzia-marketingowe

*Facebook i Instagram to doskonałe narzędzia do działań marketingowych w internecie.

Facebook kontra Instagram – podsumowanie

Facebook i Instagram mimo upływu lat to dalej obok Twittera giganci wśród mediów społecznościowych. Media społecznościowe na świecie i w Polsce wchodziły na rynek jako świetne serwisy oferujące zawieranie nowych znajomości. Z biegiem czasu stały się one potężnymi narzędziami marketingowymi w rękach specjalistów m.in. z branży e-commerce. Każda firma podchodzące na poważnie do biznesu będzie miała swoje profile na Facebooku czy Instagramie.

Brak profilu firmy na Facebooku i Instagramie może być oznaką dla potencjalnych klientów, że firma albo nie istnieje, albo nie jest popularna. W obecnych czasach klienci przykładają dużą uwagę do tego, jak firma radzi sobie w sieci. Nie wystarczy mieć tylko swoją stronę internetową, wizytówkę w Google Moja Firma czy odbierać telefony i maile. Należy umożliwić klientom kontakt z firmą za pośrednictwem ich ulubionych mediów społecznościowych.

 

Zobacz inne moje artykuły-> Artykuły
Chcesz poznać mnie lepiej?-> O mnie

Jeśli chcesz, abym coś dla Ciebie napisał, skontaktuj się ze mną -> Kontakt

JakubKorzyniewski

Pasjonat marketingu internetowego

Twitter Facebook
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze
Jakub Korzyniewski
Right Menu Icon