Evergreen content – jak tworzyć ponadczasowe treści?

Czy podczas przeglądania różnych artykułów w internecie udało Ci się trafić na artykuł lub poradnik z nieaktualną treścią? To dosyć częste zjawisko, które mi również często się przytrafia. W internecie łatwo trafić na treści, które szybko tracą na wartości z powodu przestarzałych informacji. Artykuły z zestawieniami typu: „10 najbogatszych ludzi świata” czy newsy potrafią szybko się dezaktualizować i niestety nie przyciągną użytkowników w dłuższym okresie.

Świetnym rozwiązaniem jest tworzenie treści typu evergreen content. Nieśmiertelne i uniwersalne tematy mogą generować ruch na naszą stronę internetową przez wiele lat od ich publikacji. Należy od czasu do czasu je jednak aktualizować, aby nie straciły na wartości i ich treść była zgodna z rzeczywistością.

Jak tworzyć treści evergreen content?

Przed przystąpieniem do stworzenia treści typu evergreen content należy zbadać i określić potrzeby naszej grupy docelowej. Możemy przejrzeć statystyki naszych wcześniejszych artykułów i zobaczyć, które w dalszym ciągu są wyświetlane pomimo upływu znacznej ilości czasu od publikacji. Starajmy się pisać na takie tematy, które rzadko się dezaktualizują i mogą nieść wartość dla naszych odbiorców przez długie lata.

Poruszmy ponadczasowe zagadnienie z naszej branży, dobierzmy odpowiednie słowa kluczowe i starajmy się wyczerpać dany temat. To przepis na sukces w przypadku evergreen contentu. Pamiętajmy, że na tego typu treści użytkownicy trafiają najczęściej z wyszukiwarki internetowej Google. Przygotowując więc dany artykuł, musimy dopasować się do tego, co może szukać nasza grupa docelowa.

Co prawda treści zaliczane do evergreen content starzeją się rzadziej i wolniej, to wcale nie oznacza, że nie wymaga regularnych aktualizacji. Warto do takich artykułów wracać raz na jakiś czas, by wprowadzić drobniejsze, czy większe zmiany.

jak-tworzyc-tresci-evergreen-content

*Zainteresowanie treścią typu evergreen content w porównaniu do newsu.

Przykładowe treści typu evergreen content

Przejdźmy teraz do przykładowych treści typu evergreen content. Postaram się opisać je szczegółowo, aby każdy dokonał właściwego wyboru.

Najpopularniejsze z nich to:

  • Poradniki dotyczące ogólnych spraw – są one bardzo popularne, ale muszą odpowiadać na najczęściej wyszukiwane frazy typu: „jak sformatować komputer?” czy „Jak przyśpieszyć internet”. Na tego typu treści zawsze będzie zapotrzebowanie, ale trzeba regularnie je aktualizować.
  • Recenzje filmów, gier i produktów – recenzje wydanych już filmów, gier czy produktów bardzo rzadko się starzeją, a w niektórych wcale. Jako że np. niektóre filmy są w dalszym ciągu oglądane, toteż nie spada popularność ich recenzji.
  • Przepisy kulinarne – bardzo często wyszukiwane treści w internecie. Jednak najbardziej uniwersalne i ponadczasowe dotyczą tradycyjnych dań typu rosół czy gołąbki. 
  • Opisy produktów i kategorii w sklepie internetowym – dobrze opisany produkt czy kategoria w sklepie internetowym to gwarancja uzyskiwania długoterminowego ruchu z wyszukiwarki internetowej. Przy dobieraniu asortymentu, warto postawić na uniwersalne produkty, które nie tracą na jakości mimo upływu lat.
  • Case studies – treść typu evergreen content o bardzo dużej wartości dla czytelnika. Dzięki niej poznamy doświadczenia innych z danym problemem i możemy wyciągnąć cenne uwagi. Przy opisywaniu danego przypadku należy zwrócić uwagę na to, czy jego analiza będzie popularna przez dłuższy czas.
  • Rankingi “Top” – bardzo popularne treści, które mogą być ponadczasowe, jeśli wybierzemy odpowiedni temat. Możemy napisać o 10 najpopularniejszych sportach zimowych lub o 5 najnudniejszych przedmiotach w szkole. Rankingi, w których stan rzeczywisty szybko się zmienia, należy często aktualizować. Mowa tu głównie o zestawieniach typu 10 najbogatszych ludzi świata czy 10 największych stadionów piłkarskich na świecie.
  • Słowniki pojęćwszelkie słowniki branżowych pojęć starzeją się w bardzo wolnym tempie, ale wiele zależy też od danej branży. Zwykle tego typu treści należy uzupełniać jedynie o nowo powstałe definicje w danej dziedzinie.
  • Statystyki – użytkownicy w internecie często szukają statystyk dotyczących jakiegoś okresu. Te historyczne dotyczące np. II wojny światowej cieszą się szczególnym zainteresowaniem.
  • Historie marek – tego typu treści na swojej stronie internetowej powinna mieć każda marka, które podchodzi na poważnie do działań marketingowych w internecie. Może nie generują one dużo ruchu z wyszukiwarek internetowych, ale są chętnie czytane przez potencjalnych klientów, którzy chcą lepiej poznać daną firmę oraz wartości, którymi się kieruje.

Przykładowy wpis typu evergreen content, który pojawił się na moim blogu: Jak zarabiać na forum internetowym?

Treści, które szybko się starzeją

Codziennie w internecie pojawia się tona nowych treści, które niestety są w stanie być aktualne przez pewien okres. Może być to dzień, tydzień lub miesiąc, ale prędzej czy później staną się przestarzałe. Są one domeną portali informacyjnych, ale prowadząc tematycznego bloga, starajmy się je ograniczyć do minimum.

Przeciwieństwo evergreen contentu to:

  1. Newsy i reportaże – wszelkie informacje, które są czytane przez krótszy okres, a potem uzyskują znikomy ruch z wyszukiwarek. Przykładowy news, który szybko przestanie generować wyświetlenia to „Bronisław Komorski wygrał wybory prezydenckie”.
  2. Recenzje starych i rzadko używanych produktów – o ile recenzje produktów ponadczasowych są evergreen contentem, to w przypadku tych przestarzałych czy rzadko używanych jest zupełnie na odwrót.
  3. Trendy w różnych branżach – treści, które chwilowo zyskują na popularności i są zwykle sezonowe. Nie ma tutaj mowy więc o ponadczasowej treści.
  4. Poradniki i recenzje nieistniejących już gier – bardzo często gry online z powodu niskiego zainteresowania graczy są wycofywane z rynku. Poradniki dotyczące tych gier przestają być wtedy użyteczne. Podobna sprawa ma się z recenzjami konkretnych tytułów.

Aktualizacja evergreen contentu

Evergreen content to ciągle żywe treści, dlatego wymagana jest ich regularna aktualizacja. Możemy edytować treść lub wzbogacać artykuły o nowe informacje. Dzięki takim regularnym działaniom możemy przedłużać żywotność opublikowanych przez nas tekstów i uzyskiwać.

Aktualizacja treści typu evergreen content to też ciekawy pomysł na odpowiednie zagospodarowanie czasu, kiedy nie mamy pomysłu na nowe artykuły. Odświeżając napisane przez nas treści, dajemy sygnał odwiedzającym, jak i robotom wyszukiwarek, że nasza strona dalej żyje. Możemy przy okazji zmienić też datę wpisu, aby zakomunikować naszym czytelnikom, że wpis jest aktualny.

Dlaczego warto stawiać na treści typu evergreen content?

Treści typu evergreen content wpływają na generowanie ciągłego ruchu z wyszukiwarki internetowej. Jest to ich główna zaleta, ale są też oczywiście inne, o których chętnie opowiem. Wartościowy content, który podoba się naszym odbiorcom, jest chętnie udostępniany. Evergreen content z racji na swoją ponadczasowość pomaga więc w organicznym link buildingu. Kiedy zauważymy dużą ilość linków przychodzących z innych stron, to możemy być pewni, że nasza twórczość została doceniona.

Dobry artykuł z evergreen contentem może przyciągać więc nowych czytelników bez większego wysiłku. Możemy się skupić wtedy na tworzeniu nowych treści, a od czasu do czasu aktualizować te stare. Evergreen content pomaga też kreować naszą reputację jako autorytetu w branży.

Podsumowując największe zalety evergreen content to:

  • Ponadczasowa treść, która będzie interesować użytkowników przez dłuższy czas.
  • Generowanie pasywnych wejść na stronę z organicznych wyników wyszukiwania.
  • Powoli starzejąca się treść, która rzadziej wymaga aktualizacji.
  • Artykuły, które są często udostępniane przez czytelników w różnych kanałach internetowych.

 

Zobacz inne moje artykuły-> Artykuły
Chcesz poznać mnie lepiej?-> O mnie

Jeśli chcesz, abym coś dla Ciebie napisał, skontaktuj się ze mną -> Kontakt

JakubKorzyniewski

Pasjonat marketingu internetowego

Twitter Facebook
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze
Jakub Korzyniewski
Right Menu Icon